Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Droga pełna znaków - rozpoznawanie znaków drogowych od ZF Group

ZF Group 20 Lut 2018 14:47 9123 53
  • Droga pełna znaków

    Podczas codziennej drogi do domu, pracy czy szkoły mijamy dziesiątki, setki czy nawet tysiące znaków drogowych. Umysł człowieka w ułamku sekundy ocenia, które są ważne i do których należy się zastosować, a które w danym momencie można pominąć. Rozpoznawanie znaków to tylko jedna z wielu bardzo ważnych czynności, jakie musimy wykonać podczas prowadzenia pojazdu. Każdemu kierowcy zdarzyło się kiedyś przeoczyć znak, szczególnie gdy jedzie daną drogą po raz pierwszy. Pojawia się wówczas uczucie niepewności, a nawet (co gorsze) może to prowadzić do sytuacji niebezpiecznych - "kto tu ma pierwszeństwo?" W takich przypadkach samochód wyposażony w odpowiedniego asystenta może nam pomóc. Asystent podpowie, z jaką maksymalną prędkością można teraz jechać, kto ma pierwszeństwo, czy można się tu zatrzymać, itp.

    Czy takie zadanie w rzeczywistości jest równie proste jak się wydaje? To, co człowiekowi zajmuje ułamek sekundy, dla"sztucznych umysłów" nie jest wcale takie oczywiste.

    Poniższe zdjęcie przedstawia pojedynczą klatkę obrazu zarejestrowanego przez kamerę zamontowaną w samochodzie testowym.

    Droga pełna znaków - rozpoznawanie znaków drogowych od ZF Group

    Rozpoznanie znaku pionowego znajdującego się na tym obrazie (ograniczenie prędkości do 80) to "bułka z masłem" dla algorytmów zajmujących się przetwarzaniem obrazu. Teraz pozostaje tylko poinformować kierowcę, że mamy na drodze ograniczenie.

    Poniższe zdjęcie przedstawia tą samą klatkę obrazu po analizie wraz z rozpoznanym znakiem.

    Droga pełna znaków - rozpoznawanie znaków drogowych od ZF Group

    Niestety, rzeczywistość drogowa nie zawsze jest tak prosta. Nie musi to wynikać to z absurdalnych oznaczeń, jakie można spotkać na drogach, ale z całkiem zwyczajnych sytuacji, gdzie prawidłowe oznakowanie może przysporzyć nie lada problemów sztucznej inteligencji. Weźmy dla przykładu skrzyżowanie widoczne na następnym zdjęciu. Ile znaków na nim widać?

    Droga pełna znaków - rozpoznawanie znaków drogowych od ZF Group

    Kolejne zdjęcie pokazuje, co "zauważyła" nasza kamera.

    Droga pełna znaków - rozpoznawanie znaków drogowych od ZF Group

    Trzy znaki nakazu, znak drogi z pierwszeństwem i... znak ustąp pierwszeństwa. Co teraz? Co powiedzieć kierowcy? Ma pierwszeństwo czy go nie ma? W ułamku sekundy specjalistyczne jednostki obliczeniowe ukryte pod maską samochodu przetwarzają skomplikowane algorytmy, które biorą pod uwagę setki parametrów i wyliczają, że w tym przypadku mamy pierwszeństwo.

    No to jazda, śmiało do przodu, mój automatyczny kierowco. Chwileczkę, ale czy na pewno? Hmm... Trzeba jeszcze sprawdzić, co mówi asystent rozpoznawania świateł drogowych.

    Artykuł sponsorowany


    Fajne!
  • #2 20 Lut 2018 15:49
    mychaj
    Poziom 30  

    Następny system który ogłupia kierowce i wmawia mu że coś go uratuje jak podejmie idiotyczna decyzję.
    Kierowca prowadzący samochód ma się skupić na drodze i prowadzeniu, a nie na ekranie z navi, radiem, faceetelefonem, kawą, komputerze pokładowym i bóg wi co tam jeszcze za pierdoły montują.
    Wystarczająco już skretyniali kierowcy używają nawigacji i wierzą w nią na 100% a potem są tego konsekwencje.
    Hasło dla producentów takich zabawek: Wyłącz system - włącz myślenie.

  • #3 20 Lut 2018 16:22
    piotr_go
    Poziom 27  

    Widziałem jak takie rozpoznawanie działa w praktyce.
    Znak przekreślonej 40 rozpoznało jako przekreśloną 130 :D.
    Części znaków w ogóle nie widzi. Końca ograniczenia też zwykle nie wykrywa.
    Minie jeszcze parę lat zanim będzie to dobrze działało, lepsze kamery muszą stanieć.

  • #4 20 Lut 2018 16:25
    1kaczucha
    Poziom 14  

    Lecz skoro za chwilę samochody mają jeździć bez kierowcy, to tego typu systemy muszą być doskonałe. I, niestety, nię będzie się dało wyłączyć systemu i właczyć myślenia....

  • #5 20 Lut 2018 16:32
    sanfran
    Poziom 36  

    Rozpoznawanie znaków działa dobrze, ale jakoś nie w Polsce. Pierwszy raz się z tym zetknąłem w Niemczech. Działo świetnie, poza autostradami zawsze pokazywało jakie jest obecne ograniczenie lub znak na brak żadnych ograniczeń. Ostatniego lata wypożyczyłem sobie w Polsce autko (Toyota Avensis) z tą funkcją i tragedia. System się gubił. A nie jechałem po zatylczach tylko A2 z Warszawy, chwilę A1 i potem S8. Na S8 system cały czas mi pokazywał 70, bo ... takie ograniczenie było na zjazdach z tej drogi. Ponadto system nie wie, że skrzyżowanie odwołuje znaki ograniczenia. Więc generalnie wskazuje głupoty. Dodając do tego brak reakcji na niektóre znaki ograniczeń sytuacja stała się więcej niż zabawna.
    W UK jak się minie znak np. 40 to obowiązuje tak długo, dopóki nie minie się znaku z inną wartością (lub odwołania zakazów). I wiesz, że na jednojezdniowej możesz zapychać 60 a na dwujezdniowej 70 mph. Żadne skrzyżowania ograniczenia nie odwołują, nie ma czegoś takiego jak teren zabudowany. I wtedy takie rozpoznawane ma sens.

    Podam jeden ciekawy przykład z Polski. Koszenie traw, znak 40 km/h. Dlaczego akurat tyle - to nie wiem. Bezpiecznie by było 70. Dobra, znak 40 ale fachowców nie ma. Bo sobie poszli do domu. Odwołania znaku tez nie ma. I tak 7 km. A na szóstym kilometrze stoją radarowcy. Bo mają prawo i zapewnione mandaty 400-500 zł / 10 pktow karnych.

  • #6 20 Lut 2018 16:53
    mychaj
    Poziom 30  

    Dopóki nie ,,ucywilizujemy" ruchu drogowego w Polsce to nie ma sensu a nawet jest szkodliwe, nasi spece potrafią zrobić takie Las Palmas ze znaków drogowych że sami się gubią...
    Najbardziej bawi mnie znak: ,,obowiązuje zasada prawej strony" - kiedyś to była żelazna zasada która wszyscy znali, teraz przez nadmierne oznakowanie mało kto o niej pamięta.

  • #7 20 Lut 2018 18:00
    kajtaskajtas
    Poziom 12  

    mychaj napisał:
    Najbardziej bawi mnie znak: ,,obowiązuje zasada prawej strony"

    Istnieje taki znak? Pierwsze słyszę oraz nigdzie się z nim nie spotkałem.

    Artykuł słaby, niczego nie można się z niego dowiedzieć - tylko tyle, że system istnieje i niby działa, ale zero konkretów.

  • #8 20 Lut 2018 19:52
    TechEkspert
    Redaktor

    @ZF Group przydałby się krótki film prezentujący widok za szyby pojazdu w ruchu, oraz "hud" pokazujący efekty rozpoznawania widocznych znaków.

  • #9 20 Lut 2018 20:00
    mychaj
    Poziom 30  

    Cytat:
    Istnieje taki znak? Pierwsze słyszę oraz nigdzie się z nim nie spotkałem.

    Nie ma go - spotkałem takie tablice w Tychach - chodzi raczej o to że by nie stawiać co skrzyżowanie całego stada znaków , ale co się na tych krzyżówkach czasem dzieje...Sam byłem przypadkowo takiego pata : 2 facetów i babka = i nikt nie jedzie :-)

  • #10 20 Lut 2018 20:34
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie

    kajtaskajtas napisał:
    Istnieje taki znak? Pierwsze słyszę oraz nigdzie się z nim nie spotkałem.

    mychaj napisał:
    Nie ma go


    ...proponuję dobrowolnie oddać prawko, jeśli je macie...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Skrzy%C5%BCowanie_r%C3%B3wnorz%C4%99dne

    W Poznaniu przy Akademii Ekonomicznej jest od jakiegoś czasu remont, widziałem już tam trzy stłuczki takich właśnie ziomków jak Wy Panowie...

  • #11 20 Lut 2018 20:37
    mczapski
    Poziom 38  

    kajtaskajtas napisał:
    Istnieje taki znak? Pierwsze słyszę oraz nigdzie się z nim nie spotkałem.

    Chyba jednak istnieje chociaż inaczej nazwany. Mianowicie uwaga skrzyżowanie równorzędne.
    Ot i spóźniłem się.

  • #12 20 Lut 2018 21:07
    mychaj
    Poziom 30  

    Cytat:
    ..proponuję dobrowolnie oddać prawko, jeśli je macie...

    Dzięki takim właśnie ,,kierowcom" mamy potem "las palmas" znak na znaku bo bez nich są jak dzieci we mgle.
    Skrzyżowanie co 100 - 200 m i na każdym rogu znak.
    Potem wychodzi paranoja jak parking M1 w Czeladzi -swojego czasu pobili rekord w ilości znaków na parkingu.
    Że jest znak skrzyżowanie równorzędne togo nie musisz mi tłumaczyć - tam rozwiązali to tablicą z napisem: "na terenie osiedla obowiązuje reguła prawej strony".
    A nie jest to strefa zamieszkania, tempo 20/40 czy teren zamknięty/prywatny.

  • #13 21 Lut 2018 07:54
    roger_z
    Poziom 1  

    Nie wiem jak sprawdzają się 'doczepiane' systemy rozpoznawania znaków, natomiast te, które dostarcza producent samochodu, przeważnie działają lepiej, niż ludzkie oko. Widać to szczególnie przy znakach ukrytych wśród drzew przy skręcie w prawo - kamera wychwyci znak ograniczenia prędkości, którego człowiek nie zobaczy obserwując przejście dla pieszych.

    Dodano po 2 [minuty]:

    mychaj napisał:
    Dzięki takim właśnie ,,kierowcom" mamy potem "las palmas" znak na znaku bo bez nich są jak dzieci we mgle.

    Nie. Stawia się znak na znaku, żeby odpowiedzialność przerzucić na kierowcę z projektanta / wykonawcy / zarządcy drogi.

  • #14 21 Lut 2018 15:01
    mychaj
    Poziom 30  

    Cytat:
    Nie. Stawia się znak na znaku, żeby odpowiedzialność przerzucić na kierowcę z projektanta / wykonawcy / zarządcy drogi.

    To też, ale potem kierowcy mają odruchy jak pies Pawłowa ; nie ma znaku na skrzyżowaniu łooorety i co teraz?

  • #16 21 Lut 2018 16:21
    Tommy82
    Poziom 39  

    Niestety jeśli chodzi o znaki drogowe to u nas jest dziki zachód.
    To w zasadzie nawet było by ciekawe gdyby takie trasy walidować właśnie sztuczną inteligencją.

    Jak sztuczna inteligencja prawidłowo rozpozna to znaczy że oznakowanie jest mniej więcej prawidłowe i nie powinno "przeciążyć informacyjnie" kierowcy w trasie.

    Z drugiej strony dane o wszystkich znakach powinny być dostępne i udostępnianie w formie automatycznej tak by taka sztuczna inteligencja miała bazę pobierała paczkę aktualizacyjną, miała w bazie spodziewane znaki w okolicy pojazdu i tylko sprawdzała wizualnie czy aby na pewno na pewno są, lub czy ktoś nie dostawił czegoś. Np wypadek etc.
    Raczej nie powinno być problemu z taką ewidencją ba przecież każde zajęcia pasa drogowego pod roboty planowe jest zgłaszane. Znak permanentny ma w systemie powiedzmy priorytet 10 a znak który może być tj planowane prace ma priorytet 5 etc może nawet nie priorytet a kategorię i system liczy się z tym ze może być lub nie. Np znak do postawienia czy demontażu oznacza konieczność sprawdzenia. Upieranie się przy rozpoznawaniu wszystkiego w miejscu gdzie panuje wolna amerykanka jest troszkę atakiem z motyką na słońce, a na pewno idealne nigdy nie będzie.

    Jedyny problem to sytuacje awaryjne ale to nie problem jakiś system mini aktualizacji taką paczkę danych pewnie dało by się nawet z bramkownicy odebrać. I dodatkowy feature aktualizacja wzajemna pojazdów w ruchu. Jak jeden internet powąchał to się z kolegami wymienia. I dalej opcja oznaczenia pojazdu w systemie centralnym jako blokujący pas tj trójkąt tak żeby asystent pojazdów za nim wiedział ze ktoś jest na pasie i dajmy na to koło zmienia. Po zmianie pozycji o metr auto samo zgłasza koniec blokady. Ba nawet jak by kowalski zgłosił takie zablokowanie mógł by sparametryzowac czy potrzebna pomoc techn/med/antynapad. I taki request prze forwardowany do operatora jego asistance z bazy cepik u nas albo do koordynatora pogotowia/policji strarzy etc.
    Ale do tego system musiał by być w pełni online.

    Wszelkie prawa zastrzeżone :)

  • #17 21 Lut 2018 16:52
    mychaj
    Poziom 30  

    @Tommy82 : permanentna inwigilacja - jak mawiał klasyk :-)
    Jeśli taki system miałby szanse zadziałać to od tego już malutki kroczek do autonomicznych pojazdów, narzucania ograniczeń prędkości połączonych z
    aktywnym tempomatem, karania za wykroczenia bez świadomości kierowcy. Co więcej zakaz poruszania się po drogach dla pojazdów kołowych bez tego systemu bo byli by nieprzewidywalni i niekontrolowani.
    I jak to często bywa: kto poniesie odpowiedzialność za błąd w systemie i np. karambol? Operator systemu?

  • #18 21 Lut 2018 17:13
    Tommy82
    Poziom 39  

    @mychaj
    Ależ oczywiście. Tylko że inaczej ten system będzie tylko gadżetem.
    Co do inwigilacji to w zasadzi już dziś bramkownice wyposażone są w system identyfikacji tablic, przynajmniej takie wymagania były w przetargu na ten system dodatkowo z opcją rozszerzenia na osobowe w kwestii opłat. Na to miast wszystko zależy od tego co pojazd będzie wysyłać i gdzie i jak będzie to parametryzowalne.

    Tak najbardziej niebezpieczny moment będzie wtedy kiedy samochody będą i takie i takie tj autonomiczne i nie autonomiczne. Do autonomicznego pojazdu jeszcze od takiego systemu kawałek.

    Podstawowy porblem jest taki czy autonomiczne auto na skutek swojego błędu lub jakiejś awarii postanowi mnie zabić celem uratowania kogoś innego?

  • #19 21 Lut 2018 17:29
    mychaj
    Poziom 30  

    Ten system kosztował sporo ale też zarabiana na siebie i nie jest obecny wszędzie - jak znam życie trzeba by dowalić kolejny podatek aby się system spłacił.
    Inna sprawa, nasza infrastruktura drogowa jest jeszcze mocno niewydolna i cały czas się rozbudowuje.
    Branża navi tez dostała by po tyłku - po co mapy jak jest system.

  • #20 21 Lut 2018 17:36
    Tommy82
    Poziom 39  

    Ależ właśnie firmy navi by zaoszczędziły bo by miały dostęp do lokalizacji znaków online.
    Aktualizowały by sobie to jak bazę POI. Patrz jaką mieli by aktualność danych.
    Co jest szczególnie istotne przy zmianach infrastrukturalnych i mniejszych zmianach organizacji ruchu.
    Ile mniej było by wypadków z jazda na pamięc jak by taki system ostrzegał o zmianach.
    Kiedyś byłem u kumpla na "oficjalnych urodzinach" i jeden wujek od strony kumpla Matki mówi no zmienili organizacje ruchu na tej i na tej ulicy i już pierwszego dnia na tym skrzyżowaniu jakiś kretyn na pamięć się pod cysternę wpieprzył. Wesołe było to że ten kretyn siedział na kanapie obok niego bo to był szwagier kumpla ojca :P.

  • #21 21 Lut 2018 18:10
    sanfran
    Poziom 36  

    mychaj napisał:
    Jeśli taki system miałby szanse zadziałać to od tego już malutki kroczek do autonomicznych pojazdów, narzucania ograniczeń prędkości połączonych z
    aktywnym tempomatem, karania za wykroczenia bez świadomości kierowcy.


    Fotoradar to forma karania za wykroczenia bez świadomości kierowcy. W mojej wiosce się wzięli za bezpieczeństwo i na całych 100 km drogi (dwujezdniowej) wiodącej do cywilizacji postawili pomiar odcinkowy, a kamery odcinkowe stoją co kilka kilometrów, aby komuś nie przyszło do głowy, aby odgrzać to, co zaoczędził siedząc w fastfoodzie.
    I jak na początku byłem nieco sceptyczny, to jadąc drogą w ostatni weekend byłem pod wrażeniem i to pozytywnym. Żadnego zasuwania, siedzenia na ogonie - bo i tacy użytkownicy się tu zdarzają - wszyscy sobie jadą spokojnym tempem około 70 mph. I jest spokojnie i bezpiecznie. A gdyby autka poruszały się zgodną szybkością - bo teraz polegają każdy na swoim tempomacie, a liczniki pokazują każdy inaczej - to wtedy można by uznać taką jazdę za ekstremalnie bezpieczną.

  • #22 21 Lut 2018 19:17
    mychaj
    Poziom 30  

    No widzisz ucywilizowali 100km i to rozumiem, w Polsce ,,cywilizuje" się odcinki kilku km aby tylko zarobić...
    Druga strona: Gliwice-Rybnik, pomiar odcinkowy w szczerym polu, max 90, jadą 60 bo się boją...

  • #23 22 Lut 2018 08:12
    koczis_ws
    Poziom 25  

    A tak przy okazji. Czy ktoś wie co oznacza ten znak (obrócona Austria):
    Droga pełna znaków - rozpoznawanie znaków drogowych od ZF Group

    Szukałem wszędzie np. w kodeksie drogowym i nie znalazłem.
    Jeżdżę tamtędy codziennie i nie wiem czy czegoś nie robię źle.

  • #24 22 Lut 2018 10:09
    eurotips
    Poziom 35  

    koczis_ws napisał:
    A tak przy okazji. Czy ktoś wie co oznacza ten znak (obrócona Austria):...


    To jest tzw oznaczenie nieruchomego obiektu drogowego,
    abyś w ten słupek nie przyrypał w warunkach ograniczonej widoczności.
    częściej się spotyka ukośną zebrę koloru żółto-czarnego,
    ale biało-czerwone również jest prawidłowe.
    To jest nawet chyba minimalny wymiar takiej tablicy jaki dopuszcza ustawa.

  • #25 22 Lut 2018 11:01
    koczis_ws
    Poziom 25  

    eurotips napisał:
    ...

    To jest tzw oznaczenie nieruchomego obiektu drogowego...
    To jest nawet chyba minimalny wymiar takiej tablicy jaki dopuszcza ustawa.


    A w jakiej ustawie to jest zamieszczone bo mi się nie udało znaleźć . Wujek GOOGLE też zawiódł.

  • #26 22 Lut 2018 11:46
    eurotips
    Poziom 35  

    Są 3 Ustawy związane z ruchem drogowym: Kodeks, Ustawa o Znakach i Sygnałach i ta o której mało kto wspomina, w której szukaj tego znaku, to Ustawa o obiektach drogowych.
    Jeszcze może być tak że producent tego znaku drogowego musiał go homologować i może być tak że ta tabliczka to pochodna wymagań homologacyjnych samego znaku ustawionego bezpośrednio na jezdni.

  • #28 22 Lut 2018 12:38
    rrytel
    Poziom 14  

    Codziennie jadąc do pracy mijam znak ograniczenia do 50, pod którym jest tabliczka "obowiązuje pn-pt w godzinach 7-17".
    Jak na to zareaguje ten system gdy jadę tamtędy o 6:45? Uwzględni że jeszcze nie obowiązuje czy każe mi jechać 50?

  • #29 22 Lut 2018 14:37
    eurotips
    Poziom 35  

    koczis_ws napisał:
    Nie znalazłem w żadnej z tych ustaw. Wygląda na to, że jest to radosna twórczość krakowskiego ZIKITu.


    Słabo szukasz:
    Droga pełna znaków - rozpoznawanie znaków drogowych od ZF Group

  • #30 22 Lut 2018 14:56
    koczis_ws
    Poziom 25  

    Wszystko pięknie i ładnie tylko ja tu wyczytałem, że to dotyczy zapór w miejscach budowy, remontów, a tam gdzie zrobiłem zdjęcie niczego takiego nie ma.
    No i takiego znaku jak na zdjęciu też nie ma w tym co pokazałeś.
    Może się czepiam, ale ruch drogowy to nie rozwiązywanie rebusów. Kierowca musi być jasno i jednoznacznie poinformowany, bo tu często chodzi o życie.