Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ogrzewanie garażu na piecu Webasto

DJ MHz 03 Lut 2015 16:14 39228 61
  • Ogrzewanie garażu na piecu Webasto

    Witam.
    Przedstawiam moją konstrukcję ogrzewania garażu na piecu webasto thermo top Z diesel.
    Piecyk zakupiłem ze dwa lata temu z myślą o ogrzewaczu. Często czas spędzam w garażu przy modyfikacjach auta lub po prostu dla zabicia czasu i tworzeniu różnych rzeczy.

    Całość składa się z kilku rzeczy:
    - piecyk webasto diesel;
    - chłodnica z Citroena (modelu nie pamiętam) wraz z wentylatorem;
    - złączy ogrodowych oraz przyłączy;
    - wężyków silikonowych wzmacnianych i zwykłych;
    - pompy wody bmw obiegu dodatkowego;
    - pompa paliwa webasto (oryginalna tłokowa, próbowałem znaleść zamienniki ale marnie :| );
    - zbiornik na paliwo z pojemnika 5l po płynach;
    - zasilacz PS3, 12V 20A wydajności;
    - regulator obrotów wentylatora na układzie ne555;
    - puszek natynkowych elektrycznych;
    - przełączniki i drobne elementy elektryczne;
    - filtr paliwa z maluszka;
    - wydech webasto (używka kupiona za 30zł, wykorzystałem tylko rurki, giętkie elementy były dziurawe, co powodowało dymienie do środka garażu);
    - rury wodne na wydech zewnętrzny, kolanko oraz śruby mocujące;
    - kilka kątowników i elementów metalowych na kontrukcję;
    - najtańszy płyn do chłodnic.

    Koszt myślę, że przekroczył kwotę 600zł.

    Regulator obrotów dmuchawy wykonany na podstawie schematu:
    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto

    A teraz dokładniejszy opis:

    Piecyk został rozebrany, dysze dokładnie wyczyszczone, komora spalania wymyta, sito palnika wyczyszczone, dmuchawa powietrza nasmarowana. Całość została przy składaniu dokładnie zabezpieczona silikonem wysokotemperaturowym do pieców (czerwony, ponad 700C), dzięki czemu pozbyłem się przecieków wody oraz wylatującego dymu z piecyka.

    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto


    Jak już wspomniałem - wyżej kupiony wydech oryginalny webasto z BMW miał sporo dziur w elastycznej rurce wydechu, dlatego wykorzystałem tylko to, co się nadawało, całość pospawana, a na koniec zabezpieczona silikonem. Wydech można rozłączyć przy piecyku oraz za tłumikiem przy rurze komina.





    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto


    Chłodnica umieszczona została na pospawanej konstrukcji z kątowników oraz profilów, na krawędziach przyłapana opaskami kablowymi, całość trzyma się mocno. U góry widać zawiasy umożliwiające nachylenie chłodnicy w celu regulacji kąta nadmuchu.

    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto

    Pompa obiegu wody przytwierdzona opaskami do konstrukcji ramki.

    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto


    Przewody umieszczone w peszlu.

    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto


    Złącza wodne ogrodowe. Końcówki chłodnicy zostały obcięte i odpowiednio oszlifowane, złączki wklejone na żywicę. Ułatwiają spuszczanie płynu z obiegu w razie ewentualnych zmian w konstrukcji.

    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto


    Puszki z elektryką, w górnej umieszczony zasilacz od konsoli PS3, w dolnej - przyciski załączające zasilanie zasilacza, załączające piec, potencjometr regulacji prędkości dmuchawy, pompa paliwa z wężykami zabezpieczona przed ewentualnym ciepłem od strony zasilacza, płytka z regulatorem.

    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto


    Pojemnik na olej napędowy. Rurka paliwowa jest przyłączona do rurki miedzianej, której koniec znajduje się na dnie zbiorniczka. Filtr paliwa umieszczony po stronie ssącej pompy paliwa. Gdy umieszczałem go po stronie tłoczącej, ciśnienie powodowało drobne wycieki z pomiędzy wężyków a filterka, teraz tego problemu nie ma. Paliwo do dolewki trzymam w pojemnikach od płynów do spryskiwaczy, posiadają "noski", które umożliwiają bardzo wygodne nalanie. :)

    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto


    Komin. Dwa odcinki rury wodnej + kolanko, zostały ze sobą w kilku miejscach zaspawane, by wielbiciele złomu mieli trudność w ewentualnym odkręceniu. :)

    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto


    Pomiary temperatury po kilku minutach pracy piecyka, nawiew ustawiony na 2/5 mocy.
    Pomiar na początku rury wydechu, na środku ok. 160-180°C.

    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto

    Przód chłodnicy

    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto

    Środek chłodnicy

    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto

    Webasto po rozgrzaniu płynu do 85°C zmniejsza dawkowanie paliwa, gdy temperatura płynu spadnie, dawkowanie jest zwiększane, to samo z dmuchawą pieca.
    Regulację dmuchawy ustawiam tak, by dmuchała gorącym powietrzem z mniejszą siłą, garaż nagrzewa się troszkę wolniej, ale osiąga większą temperaturę we wnętrzu. Pół godzinki grzania i mogę mieć nawet ok 23-26°C w środku.


    Dalsze plany:
    - wydrukowanie etykiety na panel;
    - dorobienie półeczki pod zbiornik paliwa;
    - wykorzystanie ciepła z wydechu, np poprzez owinięcie rurką miedzianą wydechu, zabezpieczeniu całości izolacją termo i wpięciem w obwód wody;
    - w przyszłości chciałbym dorobić sterowanie dmuchawy chłodnicy oraz obiegu wody na mikrokontrolerze tak, by utrzymywał wysoką temperaturę płynu i automatycznie regulował nadmuch powietrza (większy nadmuch przy rozgrzanym płynie);
    - owinięcie piecyka izolacją z wełny szklanej w celu wytłumienia hałasu dmuchawy webasto ;) troszkę hałasuje.

    Całość, jak widać, umieszczona w rogu garażu, nie przeszkadza w codziennym użytkowaniu. Mam nadzieję, że wszystko jasno opisałem; w razie gdybym o czymś zapomniał, dodam później.

    Wszelkie rady i pytania mile widziane.

    Pozdrawiam,
    Krzysztof


    Fajne!
  • ambtechnic
  • #2 03 Lut 2015 16:24
    seba_x
    Poziom 31  

    Ile spala paliwa na godzinę pracy ?

  • #3 03 Lut 2015 16:34
    DJ MHz
    Poziom 24  

    Dokładnych pomiarów jeszcze nie przeprowadzałem. Myślę, że ok pół litra. Spalanie zależne jest od mocy dmuchawy, jeśli obroty są nastawione wysoko, wówczas webasto chodzi pełną parą bez zwalniania. W wolnej chwili wezmę menzurkę i sprawdzę spalanie ;).

    Do garażu został też zakupiony czujnik tlenku węgla, licho nie śpi, a sygnalizator dobrze mieć.

  • #4 03 Lut 2015 16:45
    CMS
    Moderator

    Konstrukcja prosta i skuteczna, aczkolwiek mam zastrzeżenia co do komina. Przy takim "kurku" jeśli wiatr będzie wiał pod odpowiednim kątem to spaliny mogą się cofać.

    Pozdrawiam.
    CMS

  • ambtechnic
  • #6 03 Lut 2015 16:58
    DJ MHz
    Poziom 24  

    Nie ma obaw, siła wydmuchu spalin jest dość duża, może pomyślę też o dorobieniu czerpania powietrza z zewnątrz.

  • #7 03 Lut 2015 19:56
    japko1024
    Poziom 17  

    DJ MHz napisał:
    Do garażu został też zakupiony czujnik tlenku węgla, licho nie śpi, a sygnalizator dobrze mieć.

    Dobry pomysł. A nie myślałeś nad podłączeniem czujnika tak, żeby automatycznie wyłączał webasto? Można by to zrobić nawet bez ingerencji w elektronikę alarmu - wystarczy umieścić w pobliżu syreny brzęczyk piezoelektryczny, który będzie zamieniał drgania na sygnał elektryczny i wysyłał go do układu wyłączającego piec.

  • #8 03 Lut 2015 21:12
    RAFAŁ.M
    Poziom 18  

    Fajna konstrukcja. Miałem kiedyś podobne ogrzewanie tylko na platformie z kółkami. W moim dorobiłem jeszcze tłumik hałasu na dolocie webasto bo to gwizdanie dmuchawy pieca było dosyć uciążliwe . Odzysk ciepła z wydechu spowoduje skraplanie pary jak w kotle kondensacyjnym i żrące skropliny zniszczą wydech no chyba żeby zrobić go ze stali kwasoodpornej.

  • #9 03 Lut 2015 22:49
    pyton
    Poziom 21  

    Witam

    Jedno ostrzeżenie - kolega wylądował w szpitalu z poparzeniami. W prawdzie on miał całość w zamkniętej skrzynce i opary się skumulowały... ale radze uważać.

    Wężyki do paliwa - użyj dedykowanych do paliwa by nie pękły i ropa nie poleciała na rozgrzany wydech - tak jak to się stało u niego...

    Po za tym coś co miałem zrobić bratu na ogrzewanie budowy w zimie... jednak plan nie wypalił...

    Proszę o jakieś dane konkretne... czas nagrzania pomieszczenia itd... spalanie pewnie nie duże.

    Dobrze ze chłodnica ma zbiorniczek wyrównawczy:)

    Ładna konstrukcja.

    Pozdrawiam

  • #10 03 Lut 2015 23:33
    DJ MHz
    Poziom 24  

    japko1024 napisał:
    DJ MHz napisał:
    Do garażu został też zakupiony czujnik tlenku węgla, licho nie śpi, a sygnalizator dobrze mieć.

    Dobry pomysł. A nie myślałeś nad podłączeniem czujnika tak, żeby automatycznie wyłączał webasto? Można by to zrobić nawet bez ingerencji w elektronikę alarmu - wystarczy umieścić w pobliżu syreny brzęczyk piezoelektryczny, który będzie zamieniał drgania na sygnał elektryczny i wysyłał go do układu wyłączającego piec.


    Webasto po odłączeniu zasilania na pinie sterującym musi jeszcze wypalić resztki paliwa na sitku oraz załącza przedmuch komory spalania. Łączenie go z czujnikiem czadu było by zbytnią komplikacją, po usłyszeniu alarmu wystarczy otworzyć drzwi garażu a duży przewiew zapewni szybkie wywietrzenie pomieszczenia.

    pyton napisał:
    Jedno ostrzeżenie - kolega wylądował w szpitalu z poparzeniami. W prawdzie on miał całość w zamkniętej skrzynce i opary się skumulowały... ale radze uważać.

    Wężyki do paliwa - użyj dedykowanych do paliwa by nie pękły i ropa nie poleciała na rozgrzany wydech - tak jak to się stało u niego...


    Trafna uwaga, dlatego myślałem o zabezpieczeniu rury wydechowej taśmą izolacyjną do wydechów. Ogólnie miałem izolacje oryginalną razem z kupionym wydechem, ale prawdopodobnie była nasiąknięta ropą, strasznie dymiła gdy miałem owinięte rury. Jej resztki można zauważyć przyklejone do czerwonego silikonu.

  • #11 03 Lut 2015 23:59
    pyton
    Poziom 21  

    Jeszcze jedno... korytko spłynie z ściany... wytrzymuje z biedą 70*C... no chyba ze to jest jakiegoś lepszego producenta...

    Taśma izolacyjna do wydechu? Czyli taśma "szklana" lub bandaż szklany dość dobrze nasiąka... po za tym jak jest nowa/y zawsze musi się wypalić i dymi:) najlepiej unikać możliwości kapania ropy/benzyny na wydech...

    Po za tym to taśma izolująca termicznie... niestety nasączona może się palić... i to lepiej niż sama ropa na rozgrzanej rurze. (nie spala się taśma ale ropa którą jest nasączona)

    Przykład: wieczko od słoiczka rozgrzej dobrze i spróbuj podpalić ropę... i tak nie łatwo się zapali... a nasącz szmatę ropą i spróbuj podpalić... będzie znacznie łatwiej. [Oczywiście nie każe Ci tego robić - sam to sprawdzałem:)]

  • #12 04 Lut 2015 11:03
    Krater28
    Poziom 17  

    Witam.
    To może ja coś doradzę...

    DJ MHz napisał:
    Dalsze plany:
    (...)
    - wykorzystanie ciepła z wydechu, np poprzez owinięcie rurką miedzianą wydechu, zabezpieczeniu całości izolacją termo i wpięciem w obwód wody.

    Istnieje coś takiego jak chłodnica EGR - nada się do tego idealnie.
    Patrzyłem na serwis aukcyjny - koszt fajnej używanej chłodnicy EGR z przesyłką to około 20-50zł więc szkoda życia na takie zabawy typu owijanie rurką miedzianą a efekt niepewny a raczej mizerny.
    W chłodnicy EGR masz gotowe króćce wystarczy założyć węże opaski i gotowe.
    No i powiedz po co chciałeś to zabezpieczać izolacją termiczną? - przecież o ciepło w garażu Ci chodzi :D więc niech sobie ucieka to ciepło do garażu.

    Chłodnicę EGR wpiął bym na wyjściu podgrzewacza webasto gdzie temperatura cieczy będzie powyżej 60°C i problem skraplania jest z głowy.
    Wilk syty bo te pokazane 224°C spalin wykorzystane i owca cała bo nie ma skraplania.

    Natomiast po chłodnicy owinął bym rurę ze spalinami izolacją termiczną (wełna mineralna szklana lub lepiej skalna - jest niepalna i się nie topi nawet po nagrzaniu do czerwoności) żeby nie następowało dalsze wychładzanie spalin.
    Komin na zewnątrz koniecznie trzeba ocieplić w ten sposób jak opisałem bo tam będzie tyle wody i nagaru że zatka go szybko a rury przeżre.

    Przy ocieplaniu wełnami wszelkiego rodzaju proponuję okulary ochronne, maskę przeciwpyłową na twarz no i jakaś odzież - wełna w płucach i oczach to nic dobrego...

  • #13 04 Lut 2015 13:53
    k124l
    Poziom 19  

    seba_x napisał:
    Ile spala paliwa na godzinę pracy ?

    Ja ogrzewam mały warsztat ogrzewaniem eberspacher airtronic i wychodzi ok 0.3 L na godzinę , więc tutaj będzie podobne spalanie :wink:

  • #14 04 Lut 2015 21:58
    CommonRail
    Poziom 27  

    Webasto suche spala mniej paliwa niż wodne. Thermo top z-c/d pali do 0.8l ropy na godzinę. Zależnie od oddawanej mocy.

  • #15 04 Lut 2015 23:24
    sstasinek
    Poziom 12  

    Gratuluje pomysłu, ale mam nadzieje ze wydech masz nówkę i że przeżyjesz zimę bo w odróżnieniu od pieca grawitacyjnie toto chyba ciągu nie ma a chcesz jeszcze odzyskiwać ciepło z wydechu... zanim to zrobisz kup sobie przy okazji czujnik tlenku węgla.
    Na obudowie napisane 5kW to całkiem sporo... 0.5l na godzinę czyli sprawność dobra tj. 0.42zł/kWh

    ON ma teoretycznie 36MJ/l, 10kWh/l tj. 0.42zł/kWh
    Gaz ziemny 39MJ/m3 tj ok 11kWh/m3 liczą sprzedając dziś 0.10gr/kWh + 20zł abonamentu, jeszcze miesiac temu było 0.17zł, sprawność ze skraplaniem pary wodnej i nawet >100%
    Do garażu raczej odpada, napewno odpada..
    Gaz propan butan wychodzi jakieś 0.4-0.5zł/kWh ale wilgoć
    Prąd bez taryfy 0.60zł/kWh w taryfie czyli piece akumulacyjne 0.30zł/kWh
    (mam takie 200kg 16kWh pojemności 4kW mocy bydlaki no i od grudnia mam gaz)
    Ale trudno mieć "siłę" w garażu..
    Węgiel zwykły węgiel 800zł/tonę przy 26MJ/kg wychodzi 10-20gr/kWh, pszenica, pelet 0.15zł/kWh, słoma nawet 0.05gr/kWh
    Pompa ciepła taka zwykłą napowietrzna ma 300% sprawności czyli masz 0.2zł/kWh a latem chłodek i 3x mniejsze wymagania co do zasilania.
    Ma sens do garażu zarówno wygoda jak i ekonomia ale grzybka nie przebije.

    Klima koszuje a długo tam nie siedzisz..
    Znajomi mechanicy robią sobie piece kapacze - kapie olej na szmatkę i dzięki konstrukcji jest cieplutko nawet ze zlewek ;)
    Niektórzy wstawiają grzybka i palą węglem nawet brunatnym jak ktoś ma dojście.
    No nie jest to tak wygodne jak webasto, ale gdybym miał coś montować i miał przynajmniej 2kW to bym wymontowywał klimy z samochodu albo zrobił piecyk kapacz na zlewki, w sumie webasto podobnie działa i bezobsługowo ale przepalonego oleju tam raczej nie wlejesz.

    Nie wiem jak projekt ocenić zależy ile w garażu siedzisz, bo jeśli krótko to ekonomia nie jest tak ważna jak wygoda więc punkt dla Ciebie do naśladowania

  • #16 05 Lut 2015 09:45
    Nick2
    Poziom 13  

    Bardzo ciekawa kontrukcja, tylko chodnice chyba najlepiej by było zmaontować na dole pomieszczenia prawda? Zgodnie z zasada konwekcji ciepłe powietrze i tak pójdzie do góry więc chyba lepiej zacząć ogrzewać pomieszczenie od dołu

  • #17 05 Lut 2015 11:35
    Freddy
    Poziom 43  

    sstasinek napisał:
    Gratuluje pomysłu, ale mam nadzieje ze wydech masz nówkę i że przeżyjesz zimę bo w odróżnieniu od pieca grawitacyjnie toto chyba ciągu nie ma a chcesz jeszcze odzyskiwać ciepło z wydechu... zanim to zrobisz kup sobie przy okazji czujnik tlenku węgla.
    Kolego znasz budowę i zasadę działania Webasta ?
    Chyba nie, bo piszesz bajki.
    Ogrzewanie garażu na piecu Webasto

  • #18 05 Lut 2015 11:38
    raceman
    Poziom 18  

    W zasadzie pomysł bardzo fajny.Tylko się zastanawiam po co robiłeś komin?
    Wystarczyła by zwykła rura na zewnątrz, bo spaliny lecą pod pewnym ciśnieniem i nie potrzebujesz podciśnienia wytworzonego przez komin.

  • #19 06 Lut 2015 08:08
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    Freddy napisał:
    sstasinek napisał:
    Gratuluje pomysłu, ale mam nadzieje ze wydech masz nówkę i że przeżyjesz zimę bo w odróżnieniu od pieca grawitacyjnie toto chyba ciągu nie ma a chcesz jeszcze odzyskiwać ciepło z wydechu... zanim to zrobisz kup sobie przy okazji czujnik tlenku węgla.
    Kolego znasz budowę i zasadę działania Webasta ?
    Chyba nie, bo piszesz bajki.

    Ja myślę że nie chodziło mu o zasadę działania webasto tylko komina na zimnych spalinach i praktycznie zerowym wtedy ciągu. Jeżeli to komin ciśnieniowy to nic się nie powinno dziać bo szczelny, ale jak podciśnieniowy to może być różnie on działa na zasadzie różnic ciśnienia czyli wytwarza ciąg, a do tego potrzeba gorących spalin a nie ciśnienia na wejściu do komina. Wtedy jak nieszczelny to spaliny wylatują nietylko górą.

  • #20 06 Lut 2015 13:05
    pyton
    Poziom 21  

    Webasto zawsze generuje ciąg - po to ma dmuchawę/wentylator.
    Po za tym autor napisał że zakupił czujnik dymu.

  • #21 06 Lut 2015 15:08
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    pyton napisał:
    Webasto zawsze generuje ciąg

    Webasto nie generuje ciągu, wytwarza ciśnienie. W kominie podciśnieniowym ciąg generuje komin. Do tego musi mieć odpowiednie źródło ciepła. Do odprowadzenia spalin z webasta powinien być komin ciśnieniowy.

  • #22 06 Lut 2015 15:51
    CommonRail
    Poziom 27  

    Wawrzyniec napisał:
    Do tego musi mieć odpowiednie źródło ciepła. Do odprowadzenia spalin z webasta powinien być komin ciśnieniowy.


    Żaden ciśnieniowy. Webasto samo dba o warunki spalania zamontowanym wentylatorem. Jeśli w jakikolwiek sposób zwiększymy odciaganie spalin, sterownik zwariuje.

  • #23 06 Lut 2015 16:50
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    CommonRail napisał:
    Jeśli w jakikolwiek sposób zwiększymy odciaganie spalin, sterownik zwariuje

    I dlatego spaliny nie powinny być odprowadzane do komina tylko bezpośrednio na zewnątrz z zachowaniem długości wydechu.

    Dodano po 1 [minuty]:

    CommonRail napisał:
    Webasto samo dba o warunki spalania zamontowanym wentylatorem

    Ale nie zadba o prawidłowe odprowadzanie spalin z komina.

  • #24 06 Lut 2015 16:55
    CommonRail
    Poziom 27  

    Wawrzyniec napisał:
    bezpośrednio na zewnątrz z zachowaniem długości wydechu.

    I tu się zgodzę. Równie dobrze było gdyby rurka urywała się 20cm od ściany.
    Wawrzyniec napisał:
    Ale nie zadba o prawidłowe odprowadzanie spalin z komina.

    Tak, komina którego webasto nie potrzebuje

  • #25 06 Lut 2015 17:31
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    CommonRail napisał:
    komina którego webasto nie potrzebuje

    Dokładnie. A wpuszczając zimne spaliny z webasta do komina nie są one prawidłowo odprowadzane z komina, a tlenek węgla jest cięższy od powietrza.

  • #26 06 Lut 2015 22:41
    12fino
    Poziom 9  

    No akurat tlenek węgla jest lżejszy od powietrza, nieznacznie ale lżejszy, co ma znaczenie w przypadku zatruć

  • #27 06 Lut 2015 23:34
    luk9753
    Poziom 24  

    Sam mam ogrzewanie zrealizowanie na piecu Webasto ale na powietrznym. Dlatego że wodne działa dużo wolniej, zanim nabierze temperatury schodzi się troszkę czasu. Powietrzne działa dużo szybciej, Model D4S przy maksymalnych obrotach pochłania 0,34 litra na godzinę pracy. Jedynym plusem wodnych jest to ze są cichsze.

  • #28 07 Lut 2015 00:38
    DJ MHz
    Poziom 24  

    Z kominem głównie chodziło mi o to, żeby spaliny odprowadzane były ponad linie dachu. Dzięki temu, przy podmuchach wiatru, nie powracają w stronę drzwi garażu, ale są wydmuchiwane za garaż.

  • #29 07 Lut 2015 09:11
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    12fino napisał:
    No akurat tlenek węgla jest lżejszy od powietrza, nieznacznie ale lżejszy, co ma znaczenie w przypadku zatruć

    Akurat to jest odwrotnie: ciężar właściwy tlenku węgla wynosi 1.25 kg/m3, a powietrza 1.20 kg/m3 co przy słabym ciągu i nieszczelnym kominie powoduje wydostawanie się czadu z komina niekoniecznie przez otwór wylotowy. A zimne gazy z wylotu webasta nie zapewniają prawidłowego ciągu w kominie

  • #30 07 Lut 2015 17:34
    12fino
    Poziom 9  

    Tablice matematyczne, fizyczne chemiczne.... Warszawa Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne: Powietrze 1,293 kg/m3 a tlenek węgla 1,250 kg/m3. Encyklopedia Techniki -CHemia dane te same (nie Wklipedia). Jest to podstawowa informacja w ratownictwie medycznym, chemicznym i PSP