Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obrotomierz w motorowerze

m16 13 Jan 2004 18:38 189909 267
phoenixcontact
  • #1
    m16
    Level 11  
    Witam
    Przyjrzałem się innym działom ale ten post pasuje tylko tutaj :-)
    Mój problem jest następujący:
    Jestem posiadaczem motoroweru Romet chart 210. Tej zimy przeprowadzam mu lekki remont, w związku z czym chciałbym zamontować do niego obrotomierz. I tu zaczynają się problemy natury elektronicznej.
    Z tego co mi wiadomo to obrotomierze są na 12 V a u mnie w motorze jest instalacja 6 V.
    Byłbym wdzięczny za wytłumaczenie czy możliwa jest przeróbka oraz odpowiednie “wyskalowanie” obrotomierze?
    W w/w motorku jest zapłon elektroniczny oraz jak już wspomniałem instalacja 6V
    Z góry dziękuje za wszelkie wskazówki co do wyboru, przeróbki oraz podłączenia obrotomierza.

    Wymyśliłem sobie, że może uda się założyć przetwornice z 6 V na 12 V.
    Gdyby to się udało to mógłbym zasilać obrotomierz 12 V.
    Jednak pojawia się kolejny problem:
    W moim motorowerze jest akumulator 11A/h, żarówki kierunkowskazów są po 21 W każda + dodatkowo 5 W na tylne światło pozycyjne oraz 20 W na światło stop (świateł postojowych brak, a przednie zasilane jest bezpośrednio z prądnicy). Boję się, że gdy założę przetwornicę to akumulator będzie mi się rozładowywał w tempie błyskawicznym i zostanę bez świateł .
    Byłbym wdzięczny gdybyście odpowiedzieli mi czy tak się rzeczywiście stanie czy może można założyć taką przetwornicę oraz obrotomierz. Nie wiem ile prądu pobiera obrotomierz oraz ile przetwornica wiec sam nie jestem w stanie tego stwierdzić.
    Aha i jeszcze jedna sprawa:
    Czy taką przetwornice z 6 V na 12 V można gdzieś kupić czy może trzeba wykonać ja samemu ? Jeśli można kupić to może orientuje się ktoś ile może kosztować ?
    Z góry dziękuję za odpowiedzi.
  • phoenixcontact
  • #2
    ankuch
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Przetwornica raczej nie jest konieczna. Rzemiosło kiedyś robiło obrotomierze na 6V. Chyba Trabanty tak miały.
  • phoenixcontact
  • #3
    m16
    Level 11  
    Tylko niestety trabi ma 2 cylindry a moje moto tylko 1.
    A jeszcze dostac taki obrotek to graniczy z cudem :/
  • #4
    Anonymous
    Anonymous  
  • #5
    m16
    Level 11  
    Byłbym bardzo, bardzo wdzieczny :-)

    A tak jeszcze w sprawie tej przetwornicy:
    http://www.elektronet.gower.pl/w030.htm
    znalazlem cos takiego - dalo by sie to zastosowac ?
    Jesli tak to jakie musza byc wartosci danych elementow?
    -----------------------------------------------------------
    Znalazlem jeszcze cos takiego
    http://www.elektronet.gower.pl/w047.htm


    Posty scalono.
    Proszę o używanie przycisku "zmień" a nie pisać post pod postem.
    W następnym przypadku będzie ostrzeżenie.
    ankuch.
  • #6
    teskot
    Level 35  
    UWAGA!!!!!!!!!!

    To nie jest takie proste, bo Chart ma elektroniczny zapłon i wcale nie na 6V tylko na kilkadziesiąt wytwarzanych w osobnej cewce. Ale jest to do zrobienia. Jeśli chcesz, to mogę udzielić wskazówek tylko napisz, czy Ci zależy bo to troche roboty (najlepiej na mój e-mail: teskot3(_at_)wp.pl)

    pozdrawiam

    PS. To nie jest ani drogie, ani skomplikowane-wymaga tylko indywidyalnego podejścia do konkretnego motoru. Ja mam coś takiego w jawie 50 i jestem bardzo zadowolony.
  • #7
    zilw
    Level 17  
    witam a ja mam podobny problem , chcial bym zrobic obrotomierz (elektroniczny na diodach LED) do Simsona S51 , czy posada ktos schemat takiego uzadzenia ?? z gory dzekuje
  • #8
    _jta_
    Electronics specialist
    m16 wrote:
    Byłbym bardzo, bardzo wdzieczny :-)

    A tak jeszcze w sprawie tej przetwornicy:
    http://www.elektronet.gower.pl/w030.htm
    znalazlem cos takiego - dalo by się to zastosowac ?
    Jesli tak to jakie musza byc wartosci danych elementow?
    -----------------------------------------------------------
    Znalazlem jeszcze cos takiego
    http://www.elektronet.gower.pl/w047.htm


    Pierwszy układ - działanie będzie mocno zależne od obciążenia, i trudne do
    przewidzenia - trzeba zmierzyć jaki prąd jest potrzebny, podłączyć do testów
    opornik, i dobierać elementy aż się uzyska na nim 12V.

    Drugi: sugerowałbym - jeśli da się tanio kupić MOSFET-y (zarównoz kanałem N,
    jak i z kanałem P, włączające się całkowicie przy napięciu 5V) - podobny układ,
    ale dający mniejsze straty napięcia (bo w tym tracisz napięcie na dwu diodach
    i dwóch tranzystorach, w sumie ze 2V - dostaniesz 10V zamiast 12) - metoda
    polega na tym, żeby lączyć kondensator na zmianę międzu plus zasilania,
    a masęi i pomiędzy plus wyjścia, a plus zasilania, wykorzystując MOSFET-y
    jako przełączniki, i jakiś układ typu 6-krotny inwerter CMOS (np. 4069) do
    sterowania tymi MOSFET-ami - tego typu układy mają najlepszą sprawność.

    Ale może lepiej zrobić układ na napięcie 6V... sprawdź, czy w tym, co chcesz
    zasilać z 12V, nie ma wewnętrznego stabilizatora, który obniża np. do 5V...
  • #9
    midas78
    Level 19  
    Co do obrotomierza to nie wiem, ale w samochodowych zazwyczaj możnabyło ustawić ilość cylindrów.
    Mógłbyś wziąć taki z malucha i powinno działać. Niby dwa cylindry, ale czterosuw i dwa razy mniej iskier. Czyli w sumie wychodzi na to samo.
    A przetwornica np. na LM2577, opis na Elenocie. Potrzebujesz do tego diodę schotkiego, cewkę i parę kondensatorów.
  • #10
    kilof_1
    Level 11  
    ja tak samo posiadam charta od niedługa. wpadła mi pomysł tak samo jak tobie wpadł mi pomysł zamontowania obrotomierza 8O choc czuje ze mogą byc z tym problemy a od elektrycznego zapłonu to biega o zapłon przerywacza nie ma tylko jest moduł ktory go zastępuje
  • #11
    m16
    Level 11  
    kilof_1 wrote:
    ja tak samo posiadam charta od niedługa. wpadła mi pomysł tak samo jak tobie wpadł mi pomysł zamontowania obrotomierza 8O choc czuje ze mogą byc z tym problemy a od elektrycznego zapłonu to biega o zapłon przerywacza nie ma tylko jest moduł ktory go zastępuje

    A wiec pociesze Cie, ze problemow nie ma :D
    U mnie obrotek dziala od przedwczoraj ;-)
    Jak chcesz pogadac o chartach (mam w planie jeszcze kilka "udoskonalen" to zapraszam na gg: 4080151
    Zapraszam takze na www.mf.w.pl
    Pozdrawiam
  • #12
    Anonymous
    Anonymous  
  • #14
    qciu
    Level 12  
    Ja tez mam Rometa Charta i chciałbym przerobic w nim instalacje na 12V. Jaki jesrt najlepszy sposób zeby to zrobic?? Prosiłbym jeszcze na maila porady o ten obrotomierz do charta..Dziękuję z góry..Pozdrawiam
  • #15
    Mateusz#23
    Level 11  
    Mam w simsonie obrotomierz od trabanta i chodzi bardzo dobrze.Mam instalacje 6V i podlaczylem go pod akume(+/-) i pod cewke wysokiego napiecia(lacznie 3 przewody).Niech Pan tak zrobi i bedzie oborotomierz takze smigac w Charcie:) Pozdrawiam:)
  • #16
    qciu
    Level 12  
    A jakie trzeba wykonac przeróbki w obrotomierzu od Poloneza zeby działał prawidłowo w 2T 1cyl??
  • #17
    żarówka rtęciowa
    Level 37  
    qciu wrote:
    A jakie trzeba wykonac przeróbki w obrotomierzu od Poloneza zeby działał prawidłowo w 2T 1cyl??

    Jest to obrotomierz analogowy.
    Należy zmienić pojemność kondensatora ustalającego wychylenie wskazówki od częstotliwości.
  • #18
    qciu
    Level 12  
    A czy mozna to dobierac proporcjonalnie?? Czyli poprostu zmniejszyc albo zwiększyc o połowe?? Bo w 2T ten obrotek bedzie sie zachowywał tak jakby pracował na 2 garach..
  • #19
    żarówka rtęciowa
    Level 37  
    Pojemność tego kondensatora dobiera się proporcjonalnie do liczby zapłonów przypadajacych na jeden obrót wału korbowego.
  • #21
    buli1
    Level 25  
    Witam!
    Jak zamontować obrotomierz w motorowerze ogar 200. Mam tam zamontowany akumulator na 6V. Właśnie zastanawiam się jak to zrobić, ale nic nie przychodzi mi do głowy.
    Z góry dziękuję za odpowiedzi
  • #22
    bogdan5
    Level 17  
    mój syn zamontował obrotomierz firmy jabel zestaw do samodzielnego montażu linia diod led chyba 16 ,w ogaże200 obrotomież jest do malucha ale po małej regulacji potencjometrem działa:D
  • #24
    bogdan5
    Level 17  
    wejscie na płytkę obrotomierza łączy się z wyjsciem z przerywacza to kabel idący do cewki zapłonowej
  • #25
    cezar80
    Level 27  
    w archiwalnym nr. Elektroniki dla Wszystkich był schemat z opisem a sygnał sterujący brało się robiąc oplot cewkę na kablu który dochodzi do świecy Mogę poszukać tego opisu
  • #26
    zycior
    Level 13  
    A moze by tak zbudowac przetwornik czestotliwosc-napiecie np. na LM331 ?
  • #29
    wiciu0804
    Level 14  
    HakerPL1 wrote:
    A toto nada sie do WSK 125


    Nie nada się gdyż WSK (125) ma 6V instalacje, przynajmniej moja tak ma.....
    Pozdrawiam