Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa PolandTexa Poland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zestaw do samodzielnego napełniania klimatyzacji, gaz propan, gaz zapalniczek?

decybel91 14 Cze 2019 20:25 149949 1192
  • #421
    ACCel
    Poziom 21  
    W zeszłym roku wydałem mnóstwo kasy na wymianę sprężarki i nie mogę przeboleć że partacz, który to robił nabił klimę, a po dwóch miesiącach było znowu zero czynnika - była też dziurawa chłodnica. Nie zadał sobie trudu aby przy robociźnie za którą skasował kupę kasy zrobić to porządnie i sprawdzić czy coś jeszcze nie cieknie. Zresztą zastanawiam się czy nie naciągnął mnie na sprężarkę, bo mu coś syczało, a dziurawa była także (lub tylko) chłodnica (swoją drogą markowy Nissens nie wytrzymał 4 lat).
    Ale koniec żalów...

    Więc w tym roku postanowiłem, że nie dam zarobić kolejnemu partaczowi i zlecam poszczególne etapy osobno według własnej ścieżki diagnostycznej.

    Kazałem zrobić test azotem, wyszła dziurka w chlodnicy.

    Sam wymieniłem chłodnicę (tym razem NRF) w 2,5h i czas to czymś nabić. Wchodzi 540g czynnika a aktualne ceny to 100zł za usługę i 20zł/100g czynnika. Niezła marża swoją drogą ponad 100% a często widziałem za 30zł/100g.

    A jakby się okazało, że jeszcze coś dziurawe to kolejne ponad 200zł pójdzie w atmosferę.

    Ale na ratunek przychodzą ekologiczni bojownicy z Elektrody :D
    Swoją drogą LPG to najbardziej ekologiczne paliwo w Polsce nawet bardziej od elektryki.

    Zebrałem zestaw na allegro:
    - r600 21zł (420g)
    - r290 41 zł (370g)
    - zaworek 21zł
    - manometry 166zł
    - olej PAG 100 z UV 41zł (1l)

    W sumie 290zł za równowartość 1600-2400g r134a, które powinno wystarczyć na 3-4 nabicia jakby coś się nie powiodło. A kolejna dawka 3-4 nabicia będzie kosztowała tylko 62zł:)

    Teraz pytania:
    1. Wybrałem olej PAG 100 bo ma mieć większą lepkość od PAG46/68 - mieszanka propan-butan lepiej rozrzedza olej. Jest ok?
    2. Zamierzam zastosować mieszankę 50/50 tylko różne żródła podają odpowiednik wagowy 30-40% r134a. Działać eksperymentalnie zaczynając od 30%?
    3. Nowa chłodnica była pod ciśnieniem, więc wiele wilgoci tam nie naleciało, ale całość była nieszczelna w momencie wymiany. Co zrobić nie mając pompy próżniowej?
    Jak montowałem splita to czynnik zamknięty w jednostce zewnętrznej przepychał powietrze z rurek i działa już dwa lata cały rok (w zimie grzanie). Więcej jak przegonić układ w samochodzie?
    4. Uzupełniam olej o dawkę dla chłodnicy, ale jeżeli układ był nieszczelny, testowany azotem itp, to dodać coś ekstra?

    Swoją drogą niezła mafia z tych "kolesiów" w UE. Zamiast zastosować taką tanią i ekologiczną mieszankę jak te 50/50 to dali jakiś toksyczny syf (1234), który jest bardziej wybuchowy od LPG. A w USA w Wallmarcie można kupić 500g r134a za $8!!!

    Dodano po 1 [godziny] 3 [minuty]:

    Kolejne pytanie, czy taki zaworek jest demontowany bez rozszczelnienia butli? Czy też muszę kupić dwa, aby były zamontowane na butlach do ich opróżnienia?

    Zestaw do samodzielnego napełniania klimatyzacji, gaz propan, gaz zapalniczek?
  • Texa PolandTexa Poland
  • #422
    wacek.wacek
    Poziom 29  
    Gorąco to i temat. Z tym pag 100 to nie wiem. Ja robie go tak. Podłączam butle kuchenną i przepłukuje przez zegary chłodnicze instalacje lpg ekiem. Potem próżnia agregatem od lodówki. Potem start silnik klima i podłaczona butla lpg do góry dnem i powoli skokami ciekly gaz wplywa przez filtr fazy cieklej z instalacji gazowej wymontowany. I patrzę żeby ciśnienie nie wzrastało grubo ponad 250 psi na h i 40 psi na l.
  • #423
    jack63
    Poziom 42  
    ACCel napisał:
    Wybrałem olej PAG 100 bo

    Chyba przegiąłeś. Jaki był ori olej?
    Dla hc zalecają o jedno "oczko" bardziej lepki.
    ACCel napisał:
    Zamierzam zastosować mieszankę 50/50

    Masz pomysł jak ją zrobić aby była na pewno 50/50?
    ACCel napisał:
    Działać eksperymentalnie zaczynając od 30%?

    Tak, ale... mieszanka musi być dokładnie 50/50, bo wtedy ciśnienia i temperatury odpowiadają R134a i można rzetelnie ocenić sytuację układu na podstawie właśnie ciśnień i temperatur. Gdy skład jest inny to nie wiadomo jakie przy danym ciśnieniu powinna być temp i odwrotnie.
    Czyli manometry i termometr można sobie wsadzić...
    Cała auromatyka jest zaprojektowana do znanych parametrów R134a i przy czynniku o innych parametrach zwariuje. Np. zawór rozprężny poda za dużo lub za mało cieczy. Obie sytuacje są groźne dla sprężarki a pierwsza szczególnie. To samo ze sterowaniem wentylatorami, czy presostatami. Zależy co tam masz. Itd itp.
    ACCel napisał:
    Nowa chłodnica była pod ciśnieniem, więc wiele wilgoci tam nie naleciało, ale całość była nieszczelna w momencie wymiany. Co zrobić nie mając pompy próżniowej?

    Wilgoć dostaje się z powietrzem i trudno ją wygonić bo olej jest koszmarnie higroskopijny.
    Bez pompy próżniowej nie masz co próbować. Przy lodówce jeden gościu używał strzykawki, tu ta metoda jest bez sensu.
    Można próbować użyć sprawnej sprężarki lodówkowej. Ludzie wywalają całe lodówki bo dziura i nie opłaca się łatać.
    ACCel napisał:
    montowałem splita to czynnik zamknięty w jednostce zewnętrznej przepychał powietrze z rurek i działa już dwa lata cały rok (w zimie grzanie). Więcej jak przegonić układ w samochodzie?

    Nie ma się czym chwalić. Czynnikiem wilgoci nie wygonisz, a i powietrze zostanie. Poza tym musisz napełniać cały (!) pusty układ, a nie tylko jeden wymiennik. Do tego cieczą, bo taki urok mieszanin HC. No i musiałbyś mieć dwa zawory odcinające.
    Spełniasz ww warunki? Odpowiedz sobie sam.
    ACCel napisał:
    Uzupełniam olej o dawkę dla chłodnicy, ale jeżeli układ był nieszczelny, testowany azotem itp, to dodać coś ekstra?

    I tak wymieniasz olej więc musisz opróżnić z niego sprężarkę. Najlepiej było by przepłukać cały układ specjalnym środkiem.
    Przypominam że po napełnieniu mieszaniną nie można "dibijać", no chyba że młotkiem... Czynnik w kosmos. Napełniamy cieczą od próżni. Lepiej jednak znaleźć i załatać dziurkę.
    Barwnik UV psuje olej! O czym z rezztą piszą na opakowaniach. Osobiście nie pokecam.
  • #424
    ACCel
    Poziom 21  
    jack63 napisał:
    Dla hc zalecają o jedno "oczko" bardziej lepki.

    Oryginalnie jest PAG 46/68 więc o oczko wyżej wychodzi PAG 100.
    jack63 napisał:
    Masz pomysł jak ją zrobić aby była na pewno 50/50

    Waga kuchenna, dokładność będzie taka jak w automacie do klimatyzacji.
    jack63 napisał:
    Czyli manometry i termometr można sobie wsadzić

    Miałem na myśli że daję mieszankę 50/50 w ilości 30% z 540g, tak jak w instrukcji Minus30, sprawdzam działanie. Jak jest słabo to jadę do 40% jak w dokumentach CARE30.
    jack63 napisał:
    Wilgoć dostaje się z powietrzem i trudno ją wygonić bo olej jest koszmarnie higroskopijny.
    Bez pompy próżniowej nie masz co próbować.

    Ok rozumiem kwestie higroskopijności oleju, ale próżnia nie wyssie oleju jeżeli jest ciekły na dnie instalacji, więc co z się dzieje z jego wilgocią?

    jack63 napisał:
    Nie ma się czym chwalić. Czynnikiem wilgoci nie wygonisz, a i powietrze zostanie. Poza tym musisz napełniać cały (!) pusty układ, a nie tylko jeden wymiennik.

    Akurat w tym wypadku jest czym ;) jednostka zewn jest szczelnie napełniona czynnikiem, odkręca się go na jednym zaworze i przegania on powietrze przez całą instalację wewnątrz przez drugi zawór. Działa to niezawodnie, klima grzeje przy mrozach -15°.

    jack63 napisał:
    Do tego cieczą, bo taki urok mieszanin HC

    Miałem wrażenie że we wszystkich instrukcjach napełniają gazem.
    jack63 napisał:
    I tak wymieniasz olej więc musisz opróżnić z niego sprężarkę

    Ja dodaję oleju, według instrukcji 30ml za to co odebrane ze starą chłodnicą, dodałbym z 40-50ml. Normalnie wchodzi 135ml.

    Myślałem, że dobrym sposobem byłoby jednorazowe napełnienie, chwila pracy, przerwa (aby olej osiadł) i wypuszczenie. Dużym problemem jest to że nie mamy kontroli ilości oleju jako pozostaje i jaki ucieka w postaci lotnej. Jaką ilość oleju wyciąga próżnia?
  • Texa PolandTexa Poland
  • #426
    ACCel
    Poziom 21  
    Ok rozumiem, temperatura wrzenia wody jest obniżona przez niskie ciśnienie.

    Czyli trzeba pomyśleć o pompie próżniowej.
    Patrząc na allegro to minimum 280zł, co podwaja koszt operacji.
    https://allegro.pl/oferta/jednostopniowa-pompa-prozniowa-42l-min-0-2bar-olej-7661195703
    (Uwaga: linki do allegro już nie znikają, bo jest przekierowanie na archiwum)
    Czy taka pompa się nada?

    W ciągu ostatnich 6 lat napełniałem klimę 4 albo 5 razy (w tym dwie wymiany chłodnicy).
    Koszty zabawy z r290/r600 wyniesie ok. 570zł na pierwsze 3-4 razy oraz 62zł na każde kolejne 3-4 razy.
  • #428
    ACCel
    Poziom 21  
    ACCel napisał:
    Zebrałem zestaw na allegro:
    - r600 21zł (420g)
    - r290 41 zł (370g)
    - zaworek 21zł
    - manometry 166zł
    - olej PAG 100 z UV 41zł (1l)

    W sumie 290zł


    Plus pompa próżniowa 280zł.

    Oczywiście można zjechać, jak się komuś nie spieszy, manometry za 100zl z AliExpress, zamiast pompy sprężarka z lodówki za 50zł+6zł za zlączkę.
  • #430
    ACCel
    Poziom 21  
    wacek.wacek napisał:
    A dlaczego pag 100 jak 46 fajnie lata na weglowodorach?

    No podobno zalecany jest bardziej lepki olej.
  • #432
    ACCel
    Poziom 21  
    Ciekawe byłby zastosowanie oleju do hybryd, podobno nie wciąga wody, dzięki temu nie przewodzi prądu.

    Do Minus30 też mają jakiś olej SRO500 nie wciągający wody.

    Dodano po 35 [minuty]:

    Doczytałem o olejach. Dam jednak PAG 68, Bo różnica między PAG 46 a PAG 100 może być za duża.

    Przy okazji olej ma temperaturę zapłonu 200°C, więc jaką temperaturę zapłonu ma "niepalny" czynnik r134a z rozpuszczonym olejem? :D
  • #433
    jack63
    Poziom 42  
    ACCel napisał:
    jack63 napisał:
    Masz pomysł jak ją zrobić aby była na pewno 50/50

    Waga kuchenna, dokładność będzie taka jak w automacie do klimatyzacji.

    Czyli nie masz pomysłu...
    ACCel napisał:
    jack63 napisał:
    Do tego cieczą, bo taki urok mieszanin HC

    Miałem wrażenie że we wszystkich instrukcjach napełniają gazem.

    Pokaż mi i innym taką instrukcję, ale producenta mieszaniny, a nie film idioty z YT.
    Pisałem o tym wielokrotnie w tym wątku, ale jak widać nie dotarło "do wierzenia", bo o zrozumieniu nie ma w ogóle mowy.
    Najlepiej słucha się rad tych, którzy myślą podobnie.
    Nawet nie doczytałeś:
    wacek.wacek napisał:
    Ja robie go tak. Podłączam butle kuchenną i przepłukuje przez zegary chłodnicze instalacje lpg ekiem.

    Nie wiem po co? Może, trochę niechcący, zbliżasz się do 50/50?
    wacek.wacek napisał:
    Potem próżnia agregatem od lodówki.


    Jak najbardziej poprawne tylko trzeba jeszcze spróżniować belkę i węże aż do butli z " czynnikiem".
    wacek.wacek napisał:
    Potem start silnik klima i podłaczona butla lpg do góry dnem i powoli skokami ciekly gaz wplywa przez filtr fazy cieklej z instalacji gazowej wymontowany. I

    Czylii uruchamiasz sprężarkę na próżni. Niepotrzebnie!
    Butla zaworem w dół ok.
    Odcinasz zaworem pompę próżniową lejesz ( dosłownie!!)
    czynnik. Butla ma stać na wadze wyżej niż reszta klamotów.
    Czekasz spokojnie aż wpłynie tyle ile przewidziano dla danego układu tj. te 30% na start.
    Uwaga. W butli musi być tyle czynnika aby była koniecznie ciecz. Przez oczko w belce widać co płynie.
    Te ciśnienia i to jeszcze w psi, można sobie w buty włożyć...
    Szczególnie jak:
    1. Nie znamy parametrów czynnika bo skład lpg to loteria.
    2. Nie ma pełnego obciążenia cieplnego parownika, bo np. filtr ppyłkowy czy went na jedynce.
    Jak jest jakaś bardziej wyszukana automatyka. Jakiś. Climatronik czy inny bajer, a charakterystyka czynnika mocno odbiega od R134a, to mogą być schody. Słaba wydajność lub pozornie zbyt duża i hamowanie od hp bo ciśnienia za wysokie mimo wentylatorów na 100%.
    Ogólnie fajna zabawa i loteryjka. Może się uda i jakoś(!) to będzie działać.
    Wszelkie normalne chłodnicze metody diagnozy i regulacji odpadają, no nie wiadomo z czym ma się do czynienia. Poza tym że jest to jakieś lpg.
  • #435
    jack63
    Poziom 42  
    wacek.wacek napisał:
    mam gdzieś ile gramów wejdzie. Patrze na ciśnienia.

    Najlepiej w psi...
    Dlugo już tak robisz? Tzn na jednej sprężarce.
    Poza tym twoje podejście może, a w zasadzie przy "kopii" musi nie spradzić się w innym układzie chłodniczym.
    Robienie zgodnie ze sztuką chłodniczą daje 100% pewności prawidłowego działania w każdym układzie.
  • #436
    wacek.wacek
    Poziom 29  
    Jak cisnienie jest prawidłowe to i musi ilość gazu byc odpowiednią dla układu. R134 ma masę większą od r290 i r600 dwukrotnie prawie. Wczoraj dwa auta nabilem przedwczoraj 4 w tym ciężarówkę. Staram sie aby na low było 40 psi a na high 250 max. I sprawdzam czy dobrze chlodzi.
  • #437
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    jack63 napisał:
    Czylii uruchamiasz sprężarkę na próżni. Niepotrzebnie!
    Butla zaworem w dół ok.
    Odcinasz zaworem pompę próżniową lejesz ( dosłownie!!)
    czynnik. Butla ma stać na wadze wyżej niż reszta klamotów.
    Czekasz spokojnie aż wpłynie tyle ile przewidziano dla danego układu tj. te 30% na start.
    Uwaga. W butli musi być tyle czynnika aby była koniecznie ciecz. Przez oczko w belce widać co płynie.
    Te ciśnienia i to jeszcze w psi, można sobie w buty włożyć...
    Szczególnie jak:
    1. Nie znamy parametrów czynnika bo skład lpg to loteria.
    2. Nie ma pełnego obciążenia cieplnego parownika, bo np. filtr ppyłkowy czy went na jedynce.
    Jak jest jakaś bardziej wyszukana automatyka. Jakiś. Climatronik czy inny bajer, a charakterystyka czynnika mocno odbiega od R134a, to mogą być schody. Słaba wydajność lub pozornie zbyt duża i hamowanie od hp bo ciśnienia za wysokie mimo wentylatorów na 100%.
    Ogólnie fajna zabawa i loteryjka. Może się uda i jakoś(!) to będzie działać.
    Wszelkie normalne chłodnicze metody diagnozy i regulacji odpadają, no nie wiadomo z czym ma się do czynienia. Poza tym że jest to jakieś lpg.


    Tak pracuje każdy warsztat klimatyzacji nawet w Trzecim Świecie.
    Tyle, że używa prawidłowego dla danej klimatyzacji czynnika.
    Wczoraj rozmawiałem przypadkiem z jednym ,,kumatym Klima_tologiem, czyli AIRCO_manem" :D i gdy mu powiedziałem o zastąpieniu freonu propan - butanem, to literalnie zaniemówił z wrażenia. Potem zapytał, gdzie tak robią ? Jak usłyszał, ze w Rosji i w Polsce, to stwierdził, ze nigdy by nie pomyślał, że tam taka bieda jest. :cry:
    Zostawiam bez komentarza.
  • #438
    jack63
    Poziom 42  
    wacek.wacek napisał:
    Jak cisnienie jest prawidłowe to i musi ilość gazu byc odpowiednią dla układu.

    To tylko tobie się tak zdaje, ale najgorze jest to
    wacek.wacek napisał:
    Wczoraj dwa auta nabilem przedwczoraj 4 w tym ciężarówkę.

    Czyli robisz biznes na januszowaniu.
    Ciekawe czy zapłacisz któremuś klientowi za uszkodzoną sprężarkę lub rozszczelniony skraplacz lub inną usterkę, bo ci się chlapnęło trochę za dużo lub za mało lub lpg był z innego źródła.
    Z resztą takich cwaniaków jak ty jest cora więcej i napełniaja kij wie czym nawet z użyciem maszyny mieszajâc nie wiadomo co i skąd ( podobno z Ukrainy) z odzyskanym R134a z samochodu klienta.
    Właśnie niedawno kolega się nadział. Chciał taniej, to ma zbyt wysokie ciśnienia skraplania. Niby działa ale ...nie całkiem.
  • #439
    wacek.wacek
    Poziom 29  
    Przeważnie handlowcy aut lubią propan. I najważniejsze można sobie go puszczać w atmosfere jak za dużo w układzie lub calkiem go wywalić jak się okaże że trzeba coś wymienić w układzie. Żadna strata. Brzmi to bardzo niedobrze. Ale koszty są cięte. Piniondz rządzi światem. Zamiennik propan butan np easyklima dopuszczony jest do obrotu w naszym kraju , tak jak inne mieszanki z weglowodorami. A jest potężna różnica w temperaturze. Wiadomo są sceptycy ,korporacjonisci którzy dorabiaja idee r134 no i rzezbiarze.

    Dodano po 1 [minuty]:
    Nie wolno przekraczać 250psi nawet na obrotach. I wszystko chodzi. Obserwować czy sa skoki na niskim czy wysokim. Czy ciśnienie nie drży.

    Klient wie na co sie pisze.
  • #440
    ACCel
    Poziom 21  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Potem zapytał, gdzie tak robią ? Jak usłyszał, ze w Rosji i w Polsce

    Robią tak i w USA i w Australii.
    Wszędzie, gdzie jest ktoś kto potrafi normalnie, ekologicznie oraz ekonomicznie pomyśleć, czyli w krajach biednych albo mądrych, w zależności od pobudek.
    My dla odmiany mamy związek socjalistycznych republik europejskich, gdzie każdy aspekt życia musi być regulowany przez kawałek papieru, będący jednocześnie wynikiem ciężkiej pracy lobbystów pewnych interesów.
    I tak ty będziesz jeździł pojazdem z łatwopalnym, toksycznym gazem r1234 za setki złotych, bogaci ludzie pojazdami z C02. A ja tanim i najbardziej ekologicznym odpowiednikiem gdzieniegdzie zwanym propan-butanem gdzieś indziej Minus30 a jeszcze indziej CARE30.
    Ty będziesz słuchał mądrości życiowych jakiegoś rzemieślnika, a my sobie poczytamy dowody naukowe, a potem wypróbujemy w praktyce.
    jack63 napisał:
    Czyli nie masz pomysłu...

    Argument na tym samym poziomie - a właśnie, że mam.

    jack63 napisał:
    Najlepiej słucha się rad tych, którzy myślą podobnie.

    Łatwiej się słucha rad kogoś kto pisze rzeczowo i na temat z argumentami.
    Ale spoko czytam instrukcję Minus30:
    Zestaw do samodzielnego napełniania klimatyzacji, gaz propan, gaz zapalniczek?
    Zestaw do samodzielnego napełniania klimatyzacji, gaz propan, gaz zapalniczek?

    Czyli najpierw wlewamy ile się da, przy wyłączonym silniku, od strony wysokiego ciśnienia, kręcimy ręką sprężarką 12x, potem odpalamy silnik i dodajemy gazu od strony niskiego, jeśli jest potrzeba.
  • #441
    jack63
    Poziom 42  
    wacek.wacek napisał:
    Przeważnie handlowcy aut lubią propan.

    Sprzedawcy złomu czy repy?
    wacek.wacek napisał:
    najważniejsze można sobie go puszczać w atmosfere jak za dużo w układzie lub calkiem go wywalić jak się okaże że trzeba coś wymienić w układzie. Żadna strata. Brzmi to bardzo niedobrze.

    Masz tak małą wiedzę z zakresu przepisów że nie wiesz iż .....nie łamiesz prawa. Dobre co?
    wacek.wacek napisał:
    Piniondz rządzi światem.

    Nie piniondz tylki małe głupie i pozbawione wyobraźni chytrusy, jak trampek. Ale mniejsza o to, bo to polityka.
    Tylko czy za te kilka srebrników opłaca się zeszmacić?
    wacek.wacek napisał:
    Nie wolno przekraczać 250psi nawet na obrotach. I wszystko chodzi. Obserwować czy sa skoki na niskim czy wysokim. Czy ciśnienie nie drży.

    Sam to wymyśliłeś czy znalazłeś ns YT?
    To tylko 17Bar. Ciekawe ile wtedy jest na lp?
    Z resztą jest to nieistotne, bo stosujesz, pewnie o yym nie wiedząc starą metodę chłodniarzy pracujących na R22, gdy skraplacz nie wyrabiał z jakiegoś powodu.
    Upuszczali czynnika w lecie a "dobijali" zimą.
    Ale czynnik był znany a sprężarki z innych czasów. Trudne do zajeżdżenia.
  • #442
    ACCel
    Poziom 21  
    wacek.wacek napisał:
    Klient wie na co sie pisze.

    A przede wszystkim klient lubi mieć wybór i nie być traktowany jak baran.

    Aktualny klient warsztatów klimy:
    "- skasujemy pana 100zł za robotę bo mamy wspaniałą maszynę i 30zł za 100g czynnika, bo przypadkiem rok temu ceny były wysokie ale my już ich nie obniżymy. I nie ma pan wyboru bo jest wspaniała ustawa FGAZ"

    Przyszły klient warsztatów klimy:
    "- unia zakazała wszystkiego poza jednym czynnikiem jednego producenta za 100zł za 100g, nie ma pan wyboru. Pan tylko poczeka założę kombinezon przeciwko skażeniom bo to bardzo toksyczny syf, ale jest niby ekologiczny, ciekawe jak jego produkcja obciąża środowisko skoro tyle kosztuje"

    Klient warsztatów klimy w USA:
    "- mister wybierz sobie czy chcesz r134a czy CARE30, oba kosztują tyle co i nic, drugi lepiej chłodzi i jest na prawdę ekologiczny, oba mają certyfikaty"
    Albo idzie do Wallmarta i kupuje puszkę któregoś z czynników za $8.
  • #443
    wacek.wacek
    Poziom 29  
    Jak przy 250 psi chłodzi to po co kombinować. Po stronie low bywa 40psi 45 i leci chłód okolo 5 stopni i niżej. Zależy od wielkosci wentylatorow i skraplacza. Najmlodsze 2013 rok. Przy 430 psi juz sprężarka popierduje ostro.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dlaczego ludzie kupuja rosyjska ropę po 4 zl za litr ktora nie ma bio szajsu a nie po 5zl . Klient prywatny szuka taniej.
  • #444
    kortyleski
    Poziom 42  
    jack63 napisał:
    To tylko 17Bar. Ciekawe ile wtedy jest na lp?

    Za mało. Przy r134 powino być w normie. Ale cóż, domorosły dłubacz wie więcej niż inżynier. Powtarzam, jak napisano 134 to ma być. Już żeście sobie dłubacze i innym zrobili drożej.
  • #446
    jack63
    Poziom 42  
    kortyleski napisał:
    jack63 napisał:
    To tylko 17Bar. Ciekawe ile wtedy jest na lp?

    Za mało. Przy r134 powino być w normie.

    Obaj nie macie racji.
    Ty, bo nie uwzględniasz tego że wacek /ładuje głównie propan i gdyby dał go tyle ile powinno być aby go skroplić, to ciśnienia były by wyższe. Dla zworu rozprężnego z bańką z R134a te wysokie ciśnienia są traktowane jak wysokie przegrzanie i otwiera się na full. Co powoduje że sprężarka tylko zajęczy i ściśnie ile się da aby skroplic czynnik. Czynnik pewnie się nie skropli bo skraplacz nie odprowadzi tej ilości energii i do zaworu rozprężnego dotrze piana powodując zmniejszenie przepływu masowego, a przez to napływu energii go parownika. Ustali się jakiś punkt równowagi zaburzany zmianami rpm.
    Jak czynnika jest "odpowiednio mniej" to taki w sumie nieprawidłowy stan może trwać i będzie jakieś tam chłodzenie.
    Kosztem są bardzo duże przegrzania przenoszące się na temp końca sprężania i grzejące nienormalnie sprężarkę. Do tego chłodzenie sprężarki powracającym czynnikiem nie działa bo jest on już i tak zbytnio przegrzany.
    Wystarczy mierzyć temperatury rurek lp i hp sprężarki aby się przekonać.
    W klimatyzatorach tzw. inverterach jest standardowo pomiar temp na rurce tłocznej sprężarki i automatyka zmniejsza rpm lub wyłącza zgłaszając błąd.
    Nie wiem czy którykolwiek samochód to ma?
  • #448
    andrzej20001
    Poziom 43  
    Jak w Australii 👍🏻👍🏻
  • #449
    kkknc
    Poziom 43  
  • #450
    jack63
    Poziom 42  
    kkknc napisał:
    Nawet sporo aut ma czujnik temperatury w układzie klimatyzacji

    Czy ten o którym pisałem?
    Nowoczesne klimatyzatory mają po 5 - 6 czujników temp, bo nie mięrzą ciśnień.
    wacek.wacek napisał:
    tyle na lpg jest w moim bzyku.

    Jeśli to jest 1 oC na wylocie to jest to zupełny idiotyzm.
    Parownik dawno zamrożony i przepływ pewnie zerowy.
    Poza tym nie widać gdzie jest sonda temp.