Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer Controls
Prosz, dodaj wyj徠ek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-o這wiowy.

oldking 29 Lip 2019 19:04 5325 64
  • Witam
    Przypuszczam 瞠 wiele os鏏 mia這 styczno嗆 lub nawet u篡wa chyba najbardziej popularny akumulator kwasowo-o這wiowy 12V 7,2 Ah tego typu.

    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-o這wiowy.

    Akumulator ten znajdziemy w bardzo wielu urz康zeniach od samochodzik闚 elektrycznych dla dzieci do urz康ze typu UPS s逝膨cych do podtrzymania zasilania wa積ych urz康ze w przypadku braku zasilania.
    Dlaczego jest tak popularny ?
    CENA i to jest jego zasadnicza zaleta i chyba jedyna.
    Akumulator kwasowo-o這wiowy zosta wynaleziony w roku 1850. Wszystkie p騧niejsze modyfikacje, ulepszenia dodatki i zmiany generalnie nie zmieniaj chemii kt鏎a generuje energie elektryczn. Akumulatory tego typu popularnie nazywane s kwasowe, AGM, 瞠lowe i inne to ca造 czas ten sam akumulator kwasowo-o這wiowy, kt鏎y ma wi璚ej wad ni zalet.
    Akumulator ten lubi by zawsze na豉dowany, nie lubi by roz豉dowany ma bardzo z造 stosunek wagi do zgromadzonej energii, po roz豉dowaniu ulega bardzo szybki zasiarczeniu czyli uszkodzeniu. 砰cie jego jest dosy kr鏒kie oko這 4-10 lat (10 lat dla najlepszych), ilo嗆 cykli pracy to tylko 200 - 400 (s producenci co podaj 1000 ale to troch fikcja).
    Najgorsze w tym wszystkim jest jego (akumulatora) - nieprzewidywalno嗆, to znaczy nigdy nie jeste pewien kiedy odm闚i wsp馧pracy.
    Mo瞠cie mi wierzy mam ponad 4 dekady do鈍iadczenia z tymi akumulatorami wiem o czy pisze.
    Gdy pracuje w urz康zeniach typu UPS, (od niezawodno軼i urz康zenia mo瞠 zale瞠 篡cie ludzi - sprz皻 medyczny) producenci wymagaj wymian np co 4 lata tak na wszelki wypadek niezale積ie od stanu akumulatora (i nale篡 to zrobi).
    A co z urz康zeniami w domu – wymiana akumulatora to koszty nie zawsze konieczne.
    Post瘼 technologiczny robi swoje, i powstaj coraz nowsze i lepsze akumulatory. Maj帷 pewne do鈍iadczenie z akumulatorami typu LiFePO4, postanowi貫m wykorzysta je do stworzenia akumulatora zgodnego z wymiarami typowego 12V 7,2Ah, to 151*65*92mm, a powinien by znacznie lepszy.

    Kupno pustej skrzynki o takich wymiarach zakrawa na cud, nawet nasi Chi雟cy przyjaciele nie sprzedaj (a mo瞠 ja nie potrafi貫m znale潭). Dlatego musia貫m poprosi zi璚ia kt鏎y ma drukark 3D o wydrukowanie namiastki obudowy.

    Akumulatory kupi貫m u naszych Chi雟kich przyjaci馧, typ zosta wybrany z rozmys貫m. Wybra貫m akumulatory cylindryczne LiFePO4 o wymiarach 32*70mm o pojemno軼i deklarowanej przez producenta 7000 mAh i pr康zie roz豉dowania 35A. Dlaczego takie zobacz rysunek.

    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-o這wiowy.

    W takie wymiary mie軼i si 8 szt tych akumulator闚. Pojedynczy akumulator LiFePO4 generuje napi璚ie nominalne 3,2V, co przy szeregowo po陰czonych 4 szt daje 12,8V. Jest to napi璚ie zbli穎ne do napi璚ia akumulatora kwasowo-o這wiowego (12,6V). Kupi貫m u naszych Chi雟kich przyjaci馧 12szt tego typu akumulator闚, dlaczego 12szt o tym za chwile.

    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-o這wiowy.

    Akumulatory dotar造 do mnie po prawie 2 miesi帷ach, dobrze zapakowane. Napi璚ie akumulator闚 wynosi這 oko這 3,10-3,11V oraz op鏎 wewn皻rzny 45mOm, by貫m ZAxMANY. Akumulatory trafi造 do deklarowanej 豉dowarki ogniw LiFePO4, 豉dowanie pr康em 1A troch trwa這 ale wynik ko鎍owy by satysfakcjonuj帷y. Op鏎 ogniw spad do 3-6 mom.

    Dlatego 瞠 nie wierzy貫m w powtarzalno嗆 parametr闚 pojedynczych ogniw kupi貫m 12szt, (potrzebowa貫m 8 szt) testy przeprowadzi貫m w paczkach po 4 szt po陰czone szeregowo 12V obci捫one moc 70W (瘸r闚ki halogenowe), co daje pr康 鈔ednio 5,7A za這篡貫m 瞠 b璠zie to oko這 1C.
    Co to 1C – jest to obci捫enie pr康em jednogodzinnym akumulatora, w praktyce dla akumulatora 10 Ah jest to pr康 10 A. Zosta貫m bardzo mile zaskoczony wszystkie ogniwa wytrzyma造 60 min (ko鎍owe napi璚ie 2,6V). Tylko jedno z ogniw mia這 napi璚ie ko鎍owe 2,5V. Dlaczego nie roz豉dowa貫m do teoretycznie mo磧iwego napi璚ia 2,0V. Jak ju napisa貫m powy瞠j z praktyki wiem 瞠 roz豉dowanie do 2,0V powoduje degradacje ogniwa (sprawdzi貫m na w豉snych ogniwach – posz造 na z這m). Zreszt jak napi璚ie pojedynczego ogniwa spadnie do 2,8V to jest praktycznie koniec, dalszy spadek napi璚ia jest lawinowy i nast瘼uje w kilkadziesi徠 sekund. Przynajmniej tak zachowuj si ogniwa kt鏎e posiadam.

    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-o這wiowy.
    Zosta造 wybrane 8 szt ogniw do stworzenia akumulatora, po陰czone po 2 szt r闚nolegle, a 4 takie komplety szeregowo. Oryginalne wyprowadzenia by造 zdecydowanie zbyt cienkie, a nie posiadam zgrzewarki dlatego zosta造 maksymalnie skr鏂one i do nich zosta造 przylutowane mostki kt鏎e po陰czy造 wszystko w ca這嗆. Po co s otwory w mostkach, ano po to aby mie kontrole nad lutowaniem i 豉twiej si lutuje.

    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-o這wiowy.

    Oczywi軼ie uk豉d wymaga u篡cia elektroniki do kontroli 豉dowania i roz豉dowania popularnie nazywany BMS.
    BMS powinien by z uk豉dem balansowania (wyr闚nywania napi璚ia ogniw), oczywi軼ie nasi przyjaciele w Chinach produkuj takie przystosowane do ogniw LiFePO4. Uk豉d taki zosta zastosowany jak na fotografii, mo積a u篡 innego BMSa - jest w czym wybiera.

    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-o這wiowy.
    Pozosta這 tylko wszystko po陰czy elektrycznie i posk豉da w ca這嗆.

    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-o這wiowy.

    Gotowe, teraz testy elektryczne, czyli co mi wysz這. Obci捫enie to 4 瘸r闚ki halogenowe po 50W co da這 ponad 210W. Wyniki poni瞠j.

    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-o這wiowy.

    Chyba wszystko wida, kr鏒ko rewelacja. Zak豉daj帷 瞠 deklarowana trwa這嗆 wynosi 2000 cykli, a tak naprawd niech b璠zie tylko 1000, to jest to akumulator na bardzo wiele lat.

    No i teraz najwa積iejsze KOSZTY.
    Akumulator kwasowo-o這wiowy byle jaki 40-50z, w miar dobry 80z, a dobry to ponad 100 z. Pojedyncze ogniwo kupi貫m za 14z, czyli u篡te akumulatory to 112z. BMS to 15 z. Wszystkie drobiazgi do monta簑 powiedzmy 20 z (obudowy nie licz) ca這嗆 tak na okr庵這 150 z.

    Akumulator zosta wykonany do zastosowania w moim UPS. Aby go zastosowa w UPSie wypada這 by zmodyfikowa ko鎍owe napi璚ie 豉dowania do minimum 14V a max 14,4V. Standardowo UPSy l康uj akumulatory do 13,6 – 13,8V, to wystarczy ale nie na豉duje akumulatora do 100%.

    Jak to zrobi napisze w kolejnym artykule, po testach jak znosz prace buforowa akumulatory LiFePO4.
    Jakie napi璚ie powinno by dla pracy buforowej nie wiem dlatego po testach.

    Oczywi軼ie mo積a zastosowa wsz璠zie tam gdzie s oryginalnie kwasowo- o這wiowe, mo瞠 tylko trzeba b璠zie zmodyfikowa 豉dowark.

    Wszystkie prawa do projektu zastrze穎ne, wyra瘸m zgod na amatorskie wykorzystanie.
    --

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisa podobny artyku? Wy郵ij do mnie a otrzymasz kart SD 64GB.
    O autorze
    oldking
    Poziom 29  
    Offline 
    Specjalizuje siw: elektronika
    oldking napisa 1248 post闚 o ocenie 147, pom鏬 80 razy. Mieszka w mie軼ie Bytom. Jest z nami od 2003 roku.
  • Computer Controls
  • #2
    Sniezynka
    Poziom 29  
    Bardzo ciekawa alternatywa.
    Jak mocno grzej si ogniwa podczas 豉dowania?
  • #3
    oldking
    Poziom 29  
    ζdowanie pr康em 1-2 A nie powoduje nagrzewania ogniw, przy roz豉dowaniu pokazanym pr康em 17A po 30 min by造 lekko ciep貫.
    ζdowania pradem 3A maksymalnym zalecanym przez producenta nie testowa貫m. Nie jest mi tak szybkie 豉dowanie potrzebne a z do鈍iadczenia wiem 瞠 akumulatorom to nie s逝篡.
  • #4
    Sniezynka
    Poziom 29  
    A to super!, czekam na dalsze testy.
  • #5
    pioteer
    Poziom 10  
    Bardzo ciekawe. W豉郾ie kupi貫m aku AMG do UPS'a :( ale ta wiedza mo瞠 przyda si na przysz這嗆 :)

    Czy zmierzy貫 jaka jest faktyczna pojemno嗆 ogniw kt鏎e kupi貫 (LiitoKala 32700) w bezpiecznych wide趾ach napi璚ia?(jak rozumiem:3,6-2,8V/cel)
    Czy BMS ma jak捷 regulacj wide貫k pracy pod陰czonych aku (czy odcina po prostu przy 2,00/cel?)
    Czy m鏬豚y poda linka sprzedawcy z ali u kt鏎ego kupowa貫 te aku?

    Czy jest sens budowa na ogniwach 32700 wi瘯sze pakiety (np 4s5p czyli ~35Ah/12V) czy s jakie wi瘯sze ogniwa kt鏎e by si do tego lepiej nada造? je郵i oczywi軼ie bada貫 ten temat ;)

    Jaka jest teoretyczna 篡wotno嗆 (w latach) takiego pakietu przy pracy buforowej?
    Jak lifepo4 znosz podwy窺zone temperatury pracy (np.30st.C) bo AMG do嗆 mocno trac 篡wotno嗆 powy瞠j znamionowej temp.25st.C
  • #6
    Euzebiusz23091998
    Poziom 15  
    Zastanawia si kolega czy ten akumulator da豚y rad np. W motocyklu? Mo積a kupi gotowe akumulatory tego typu dla motocykli (dlatego te troch bawi mnie to zdanie - Wszystkie prawa do projektu zastrze穎ne, wyra瘸m zgod na amatorskie wykorzystanie. :D ) G堯wny problem w tym miejscu to brak jakiej super kontroli procesu 豉dowania + ca趾iem spory pr康 rozruchowy dla rozrusznika.
  • Computer Controls
  • #8
    Zbigniew 400
    Poziom 37  
    Jest ok.
    Ale w przypadku awarii akumulatora lub uk豉du 豉dowania pozar i utrata mieszkania.
    Bra貫s to pod uwag ?
    Dlaczego producenci stosuj dalej klasyczne akumulatory ?
    Ostatnie przypadki
    Hulajnoga na balkonie w Warszawie
    Tesla na parkingu.
    No i znany przypadek dreamlinera w Polsce
  • #9
    speedy9
    Pomocny dla u篡tkownik闚
    Jest jeszcze jedna zaleta takiego zamiennika AGM. Mo積a np. UPSa po這篡 na boku, nie musi sta pionowo, jak to przewidzia producent. Je郵i akumulator AGM po這篡my, to po pewnym czasie wyleje sie z niego 瞠l :(

    Dodano po 4 [minuty]:

    oldking napisa:
    Aby go zastosowa w UPSie wypada這 by zmodyfikowa ko鎍owe napi璚ie 豉dowania do minimum 14V a max 14,4V. Standardowo UPSy l康uj akumulatory do 13,6 – 13,8V, to wystarczy ale nie na豉duje akumulatora do 100%.

    Je郵i nie b璠ziesz do豉dowywa akumulatora do 100% to ogniwa pos逝膨 Ci znacznie d逝瞠j. To samo tyczy si roz豉dowywania do minimalnego napi璚ia.
  • #10
    willyvmm
    Poziom 27  
    oldking napisa:
    Wszystkie prawa do projektu zastrze穎ne, wyra瘸m zgod na amatorskie wykorzystanie.


    Raczysz sobie 涉RTOWA.

    Takie projekty po pierwsze to nie projekty tylko skladanie eletronicznych lego.
    Po drugie tego typu akumulatory sa dost瘼ne komercyjnie.
    Po trzecie conajmniej kilka(nascie? ) takich projekt闚 jest dostepnych w sieci. Nie sugeruj ze jest to kopia kt鏎ego z nich, ale tez tego nie sprawdza貫m.
  • #11
    VaM VampirE
    Poziom 17  
    99% UPS typu rack 2U ma akumulatory po這穎ne na boku i jak przewalam si ju grupo ponad dekad po serwerowniach. To w 篡ciu nie widzia貫m wylanego akumulatora, spuchni皻e 瞠 a mocowania pogi窸o, ca趾iem martwe, to tak ale wylanego nigdy.
    Prosi bym o jakie 廝鏚這, 瞠 to jest w og鏊e mo磧iwe.

    Pomys ciekawy, jako koncept je jest z造, firmowo nikt tego nie u篡je bo ups to najta雟za maszyna w serwerowni i nawet jak kosztuje kilkana軼ie tysi璚y, to nikt nie podejmie ryzyka aby wk豉da tam akumulatory diy dla oszcz璠zenia jakich drobniak闚. Dane kt鏎e chroni ten ups kosztuj maj徠ek w por闚naniu do koszt闚 aku. Ca貫 serwery si wymienia co 5 lat, akumulatory przy tym to waciki.
    W domu znowu bal bym si po瘸ru.

    Ale my郵a貫m o czym podobnym jako takim awaryjnym powerbanku z opcj rozruchu samochodu, czy poci庵ni璚ia inwertera przy d逝窺zej przerwie w zasilaniu.
  • #12
    speedy9
    Pomocny dla u篡tkownik闚
    VaM VampirE napisa:
    99% UPS typu rack 2U ma akumulatory po這穎ne na boku i jak przewalam si ju grupo ponad dekad po serwerowniach. To w 篡ciu nie widzia貫m wylanego akumulatora, spuchni皻e 瞠 a mocowania pogi窸o, ca趾iem martwe, to tak ale wylanego nigdy.
    Prosi bym o jakie 廝鏚這, 瞠 to jest w og鏊e mo磧iwe.

    毒鏚這: 篡cie :D
    Wiem, 瞠 producenci podaj, 瞠 akumulatory AGM mog le瞠 na boku. mia貫m UPSa APC, kt鏎y w豉snie tak u mnie le瘸 w domu. Po ~3 latach pad akumulator, otworzy貫m i nie dosc, 瞠 akumulator by spuchni皻y (tak jak piszesz) to do tego wycieka z niego elektrolit.
  • #13
    VaM VampirE
    Poziom 17  
    Czyli to taki losowy przypadek, teoretycznie je郵i by rozerwa這 obudow w czasie puchni璚ia to jest opcja. My郵a貫m z wcze郾iejszego wpisu 瞠 aku po prostu siwyla這.

    Ja najgorsz przygod mia貫m jak UPS Orivaldi si omal nie zapali, uszkodzi這 si豉dowanie i 豉dowa bez lito軼i, aku spuch這 tak sica造 ups nagrza 瞠 nie by這 opcji r瘯 dotkn望.
    Jak by to by這 w nocy to mog這 sico wi璚ej sta, tak to by這 czu zapach 瞠lazka w pokoju.

    Tak si zastanawiam, 瞠 pomys autora w徠ku by by tu bezpieczniejszy, bo BMS powinien uratowa sytuacj. Gorzej 瞠 UPS nie ma za bardzo kontaktu z BMS.
  • #14
    Fimek
    Poziom 12  
    Z opcj rozruchu to nie jest tak lekko. S powerbanki z wydajno軼i pr康ow umo磧iwiaj帷 rozruch samochodu, ale one bazuj na ogniwach w kszta販ie koperty. Nie widzia貫m nigdzie takich na bazie akumulator闚 cylindrycznych. Ale mo瞠 do motocykla taka wydajno嗆 pr康ow akumulatora LiFePo4 wystarczy? Z tego co wiem, to w motocyklach torowych 瞠 wzgl璠u na mas stosuje si akumulatory litowe (s do嗆 drogie) i wystarcza zestaw o pojemno軼i ze 3 razy mniejszej ni akumulator kwasowy. Mo瞠 warto spr鏏owa :)? Druk 3D, kupny BMS I akumulator gotowy. Ale chyba nie tedy droga, bo projekt ju jest zastrze穎ny ;)
  • #15
    speedy9
    Pomocny dla u篡tkownik闚
    Fimek napisa:
    one bazuj na ogniwach w kszta販ie koperty.

    A to nie s przypadkiem ogniwa Li-Po? Takie stosuje si w modelarstwie. Potrafi one dostarczac bardzo du瞠go pr康u nie tylko chwilowego, ale i ci庵貫go. Np. taki akumulator 3S 5Ah potrafi dostarczy przez 10s pr康u rz璠u 150A. Cztery takie ogarn wi瘯szo軼 samochod闚 przy rozruchu tylk oz takiego akumulatora ;) Koszt ~100€
    Inny przyk豉d: 3S 2,2Ah, pr康 chwilowy 260A, 18€/szt.
    Na YouTube mo積a tez zobaczy testy aut z wymienionym aku kwasowym na LiFePo4.
  • #18
    Grzegorz740
    Poziom 31  
    Te si do陰czam do pyta kolegi Zbigniew 400 .

    Bezpiecze雟two najwa積iejsze jest.
  • #19
    OldSkull
    Poziom 27  
    VaM VampirE napisa:
    Czyli to taki losowy przypadek, teoretycznie je郵i by rozerwa這 obudow w czasie puchni璚ia to jest opcja. My郵a貫m z wcze郾iejszego wpisu 瞠 aku po prostu siwyla這.

    W poprzedniej robocie zacz窸y sp造wa reklamacje na psuj帷e si akumulatory (orientacja: po這穎ne na kr鏒szym boku), kilka nawet wyciek這, ale w wi瘯szo軼i puch造. Przyczyna? Przegrzewa造 si podczas 豉dowania (by造 w zamkni皻ych puszkach, 豉dowarka nie mia豉 jak mierzy ich temperatury - kwac闚ki maj to do siebie, 瞠 jak si grzej徠o napi璚ie im spada, przez co 豉dowarka, kt鏎a nie zmniejszy pr康u zanim si nagrzej mo瞠 ubi akumulator) a klej kt鏎ym by造 oblane cz窷ciowo uszczelnia zawory, przez co wod鏎 nie zawsze m鏬 bezpiecznie uciec.
    Wi璚 sytuacja mo磧iwa, ale w po陰czeniu z prze豉dowaniem.
  • #20
    oldking
    Poziom 29  
    Kochani bzdury piszecie o po瘸rach, to s ogniwa LiFePO4 a nie Li-po czy li-on.
    Ogniwa LiFePO4 s ca趾owicie NIE PALNE (napisa貫m 瞠 wybra貫m z rozmys貫m).

    Co do temperatury - wszystkie ogniwa oparte o lit lubi mie ciep這 a bardzo nie lubi temperatur ujemnych. Temperatura 30 stopni C jest dla nich ca趾iem w豉軼iwa.

    S ogniwa wi瘯sze i to nawet znacznie, Pr康 roz豉dowania 100A te nie jest problemem, dochodzi tylko ma造 drobiazg CENA (przynajmniej obecnie).

    Uk豉d ma BMS - kt鏎y powinien zabezpieczy przed nadmiernym na豉dowaniem roz豉dowaniem. Mam inny akumulator z tym BMSem - 豉dowanie przerywa gdy jedno z ogniw osi庵a 3.65V (sprawdzone akumulator dostaje pozornej przerwy). Z roz豉dowanie nie sprawdzi貫m - szkoda mi ogniw, jak napisa貫m powy瞠j pakiet ogniw bez BMSa roz豉dowany do 2V na ogniwo (a mo瞠 troch mniej) poszed na z這m.

    Jak napisa貫m w UPSach ko鎍owe napi璚ie 豉dowania to max 13,8, to jest 3,45 na ogniwo. Jaki to jest procent na豉dowania 70, 80, 90% - nie wiem, na pewno wp造wa to korzystnie na trwa這嗆 ogniw. mo磧iwe 輳 trzeba tylko nieznacznie podnie嗆 napi璚ie do 14V i b璠zie bezpiecznie i trwale.
    W UPSach zasilanych akumulatorem 12V koniec pracy nast瘼uje najcz窷ciej przy napi璚iu akumulatora 10,2-10,4V, co odpowiada pojedynczemu ogniwu 2,5-2,6V czyli jest OK.

    W serwerowniach firm napisa貫m ze akumulatory wymienia si zgodnie zaleceniami producenta (pieni璠zmi si nikt nie przejmuje).

    Co do ostatniego zdania w moim tek軼ie - nie wiem jak robi takie akumulatory firmy (s na rynku dost瘼ne) i nie podrobi貫m ich. To rozwi您anie ZASTRZEGAM, dlaczego ju jeden m鎩 projekt zosta wykorzystany komercyjnie firma robi na nim kas a ja NIC Z TEGO NIE MAM, pope軟i貫m b陰d.

    Prywatnie prosz kopiowa i podzieli si wynikami.
  • #21
    speedy9
    Pomocny dla u篡tkownik闚
    oldking napisa:
    pakiet ogniw bez BMSa roz豉dowany do 2V na ogniwo (a mo瞠 troch mniej) poszed na z這m

    W sumie to dziwne. W zasadzie nie jest to mo磧iwe by jednorazowe roz豉dowanie nawet poni瞠j "bezpiecznego" napiecia spowodowa這 ca趾owite uszkodzenie ogniw. Z LiFePO4 praktycznego do鈍iadczenia nie mam, ale nie s one przecie gorsze ni Li-Ion czy Li-Po. A Li-Ion zdarzy這 mi si roz豉dowa nawet do 1V po czym akumulatory nadal dzia豉造. G喚bokie roz豉dowanie powoduje znaczn degradacj ogniwa, ale to nie znaczy, 瞠 umrze ono ca趾owicie po jednokrotnym roz豉dowaniu nieco poni瞠j bezpiecznej granicy. W podanym przez Ciebie przypadku musia這 si zadzia co innego.
  • #23
    Zbigniew 400
    Poziom 37  
    Diabe tkwi w szczeg馧ach.
    Dlaczego nie ma w powszechnej eksploatacji tych ogniw ?
    Producenci ups闚, w霩k闚 akumulatorowych, wid這wych s g逝pi ?
  • #26
    Zbigniew 400
    Poziom 37  
    Same zalety.
    Czy firma Tesla pisze o tym jak pi瘯nie si pal ich auta w przypadku awarii.
    System闚 zabezpiecze maj multum.
    M鎩 kolega straci gara, samoch鏚 po awarii 豉dowarki lion do w霩ka inwalidzkiego.
    A dlaczego nie wpuszczano do samolot闚 Samsung闚 ? To przecie ma造 akumulator.
  • #28
    Zbigniew 400
    Poziom 37  
    W linku 郾ie篡nki jest mowa o lion.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Prosz wskaza przemys這we zastosowanie lifeo4.
  • #29
    reaven22
    Poziom 27  
    oldking napisa:
    Akumulator zosta wykonany do zastosowania w moim UPS. Aby go zastosowa w UPSie wypada這 by zmodyfikowa ko鎍owe napi璚ie 豉dowania do minimum 14V a max 14,4V. Standardowo UPSy l康uj akumulatory do 13,6 – 13,8V, to wystarczy ale nie na豉duje akumulatora do 100%.


    Zyskasz mo瞠 5% pojemno軼i ale stracisz na trwa這軼i. Oczywi軼ie r騜nice nieznaczne ale pewnie z perspektywy czasu zauwa瘸lne. LiFePo4 nie "lubi" by d逝窺zy czas na豉dowane na full a taka sytuacja wyst瘼uje w UPS. Przechowuj帷 na d逝窺z met producenci zalecaj na豉dowanie do 2/3 pojemno軼i


    U篡tkuje LiFePo4 w kamperze, mam ponad 300Ah w 12V. Akumulatory zachowuj si bardzo dobrze. Niemal p豉ska charakterystyka 豉dowania i roz豉dowania. Z alternatora 豉duje do 14,2V ale solary mam ju na 13,5V ustawione aby akumulatory nie by造 na豉dowane nonstop pod korek.
    I najwa積iejsze por闚nywalne 400Ah kwasiaka wa篡這 120kg, obecne 320Ah LiFePo4 wa篡 40kg.

    Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-o這wiowy.Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-o這wiowy.Akumulator 12V LiFePO4 w zamian za kwasowo-o這wiowy.

    Zbigniew 400 napisa:
    Prosz wskaza przemys這we zastosowanie lifeo4.

    LiFePo4 ma przewag nad LiIon w ilo軼i cykli ale jest zauwa瘸lnie ci篹szy i dro窺zy od LiIon. Producenci dobrze kalkuluj i tam gdzie wchodzi w gr waga i koszt wybior liion.
  • #30
    oldking
    Poziom 29  
    "reaven22" masz racje, dlatego zdj掖em charakterystyka roz豉dowania (jest w artykule).
    No w豉snie mam problem z napi璚iem w ups mo積e zostawi 13,6-13,8 i niczego nie zmienia ?
    Warto嗆 pojemno軼i jest zdecydowanie wi瘯sza wiec utrata pojemno軼i nawet 20% nie b璠zie problemem.
    Jaki czas ju stosujesz z solarami ?
    Widz na foto 瞠 masz ten sam BMS, z drobnymi modyfikacjami :)