Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
BotlandBotland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB

czarny8322 25 Cze 2020 11:57 3207 26
  • Cześć,

    Chciałbym przedstawić projekt prostego zasilacza typu "kup i złóż" opartego o gotowe podzespoły zamówione u azjatyckich przyjaciół.
    Takie podejście oszczędza czas (nie licząc oczekiwania na części) i pieniążki, ponieważ całość kosztowała nie więcej niż 50zł, a pracy też nie było jakoś dużo.
    Biorąc pod uwagę przeznaczenie zasilacza, jakim jest zasilanie modułów typu Arduino myślę, że spełnia swoją rolę.

    Główne podzespoły użyte w zasilaczu:

    Regulator DC-DC XL4016
    Potencjometry 10K
    Moduł ładowarki USB
    Przetwornica AC-DC 24V/1.5A - XPJ-02C
    Miernik/voltomierz LED

    Obudowa została w całości zaprojektowana i wydrukowana za pomocą drukarki 3D.
    Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    czarny8322
    Poziom 10  
    Offline 
    czarny8322 napisał 64 postów o ocenie 12, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście chojnice. Jest z nami od 2009 roku.
  • BotlandBotland
  • #2
    kassans
    Poziom 31  
    Zasilacz fajny lecz gałki mogłeś wydrukować dużo dokładniej a opisy na nich zrobić wklęsły ;)
    złącze 230v w zasilaczu mogłeś wylutować i wlutować prosto przewody na pewno poprawiło by to bezpieczeństwo.
    ja używam takiego modułu : https://pl.aliexpress.com/item/4000416567482.html :)
  • #3
    damian1115
    Poziom 25  
    Co do elektroniki to faktycznie poszedłeś na łatwiznę, no cóż zawsze taniej i bez kombinowania. Ale jeżeli chodzi o obudowę to się przyłożyłeś, fajna jest. Natomiast te gałki to faktycznie, lepiej byś zrobił jak dałbyś kupne, w końcu to nie majątek.
  • BotlandBotland
  • #4
    mag inż.
    Poziom 2  
    1. Przeraża mnie ta plątanina przewodów sieciowych z niskonapięciowymi. Można było "klocki" rozłożyć inaczej i tego uniknąć.
    2. Nie widzę zabezpieczenia otworów wentylacyjnych w pobliżu płytki z napięciem sieciowym.
    3. Lutowanie przewodów sieciowych do bolców wtyczki oraz do wyłącznika bez przełożenia przez oczko (a do tego ono służy). Oczywiście na pewno, na 100 %, nigdy to nie odpadnie... Ale jeśli odpadnie z przesunięciem...
    [Edit] 4. Wszystkie te golasy sieciowe wypada ubrać w koszulki (np. termokurczliwe).
    SAFETY FIRST! jak mawiają bardziej doświadczeni.
  • #6
    czarny8322
    Poziom 10  
    Gałki faktycznie robione na szybko. Miałem zamówione gotowe, ale ich średnica okazała się inna, więc musiałem dodrukować nowe.

    Gotowych złączek na piny, także nie miałem i aby już nie czekać, wszystko wlutowałem na stałe.

    Plątanina kabli jest - nie da się ukryć i można byłoby się pokusić o lepsze ich ułożenie.

    Wtyk kabla sieciowego także, jest duży i nie wygodny(taki miałem) i sugestia innego jest jak najbardziej trafna.

    Odnośnie pytania na temat inspiracji to nie sugerowałem się filmikami - tylko znalazłem tanie podzespoły na ALI... stąd wziął się pomysł:)

    Poprzednio używałem zasilacza sieciowego 12v + regulator. To rozwiązanie jest bardziej kompaktowe dla mnie.
  • #7
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    Ja ten projekt traktowałbym bardziej pod kątem wykonania obudowy, bo elektronika... :X
    A skoro mowa o obudowie - sam zamysł chwalebny - zawsze największym problemem dla konstruktora elektronika jest ona właśnie. O ile z PCB jakoś sobie poradzi (lub kupi gotowca... :( ) to gdy przychodzi do zapakowania projektu - zaczynają się schody. Ty wybrnąłeś w dość elegancki sposób projektując własną do wydruku... Ale... ale mogłeś i obudowę wydrukować precyzyjniej... Teraz masz co prawda efektowny "wzorek", ale poczekaj jak trochę kurzu złapie...

    Dodano po 2 [minuty]:

    P.S. Potencjometry wieloobrotowe mają grubszą ośkę - nauczka na przyszłość. Jednak zamiast drukowania takich "ogryzków" mogłeś powiększyć otwory w już zakupionych gałkach. Nie raz tak robiłem i jest to do zrobienia w minutę... a efekt finalny (wizualny) zdecydowanie lepszy.
  • #9
    czarny8322
    Poziom 10  
    Obudowa była drukowane w wersji "Draft" - 0.4mm warstwa. Zwiększenie precyzji do 0.2 zdwoiłoby czas wydruku ale wygląd byłby na pewno lepszy:)

    Dzięki za informację odnośnie potencjometrów. Na pierwszym zdjęciu nawet widać dwie gałk,i które kupiłem z zamiarem wykorzystania. Niestety są o jakieś 0.2mm za wąskie i nie chcą wejść na te potencjometry. Ich środek jest metalowy więc trzeba byłoby rozwiercać.
  • #10
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    czarny8322 napisał:
    Zwiększenie precyzji do 0.2 zdwoiłoby czas wydruku ale wygląd byłby na pewno lepszy:)

    Pośpiech jest wskazany przy łapaniu pcheł - przy drukowaniu obudów (jak się okazuje) niekoniecznie... ;)
    czarny8322 napisał:
    są o jakieś 0.2mm za wąskie i nie chcą wejść na te potencjometry.
    O ile dobrze pamiętam - "normalny" potencjometr ma oś fi 6, a te precyzyjne (i niektóre przełączniki) 6,2mm.
    Metalową gałkę (zaciskany środek) można rozwiercić, ale trzeba zrobić to znacznie delikatniej niż gdyby to była gałka plastikowa - w wypadku metalowej należy rozwiercać stopniowo i delikatnie (nie naciskając ) najlepiej w wiertarce stołowej z gałką mocowaną w imadle maszynowym (można złapać przez pasek gumy z dętki). Chodzi o to, że wkład zaciskowy może "zaciągnąć" wiertło i albo wyrwać gałkę, albo uszkodzić wkład.
  • #12
    Piotrek1970
    Poziom 17  
    To i ja dodam swoje 5 gr ale do ergonomii tego rozwiązania i tak: przełącznik sieciowy wł/wył dałbym na tył -dzięki czemu zyskałbym miejsce na froncie i umieścił w tym miejscu gniazda "bananowe". Po wielkości panela przedniego wnioskuję, że odległość między potencjometrami też można by było zwiększyć -wtedy nawet przy tych produktach gałko podobnych front wyglądałby lepiej -tak mi się wydaje. Co do dokładności wydruku nie wypowiadam się bo to jest zawsze decyzja czy szybko aby było czy długo ale z klasą -żeby nie było, że się czepiam, urządzenie ma służyć konstruktorowi a nie pretendować do miana "miss zasilaczy diy 2020"

    Pozdrawiam, Piotrek
  • #13
    Awyrdonyt
    Poziom 26  
    Zasilacz z gniazdami usb nie jest ładowarką. Ładowarki są wmontowane w urządzenia zasilane akumulatorami.
  • #14
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    Piotrek1970 napisał:
    do ergonomii tego rozwiązania i tak: przełącznik sieciowy wł/wył dałbym na tył
    Ergonomia to dziedzina nauki mająca za zadanie szukania rozwiązań projektowych najwygodniejszych w użytkowaniu. Wyłącznik z tyłu obudowy - co prawda dla panela czołowego byłby lepszym rozwiązaniem, ale z ergonomią nie ma wiele wspólnego.
  • #15
    Piotrek1970
    Poziom 17  
    398216 Usunięty napisał:
    Ergonomia to dziedzina nauki mająca za zadanie szukania rozwiązań projektowych najwygodniejszych w użytkowaniu. Wyłącznik z tyłu obudowy - co prawda dla panela czołowego byłby lepszym rozwiązaniem, ale z ergonomią nie ma wiele wspólnego.

    Masz prawo do takiej opinii, ale w tym projekcie poprawiłoby to dostęp do gniazd wyjściowych zasilacza i regulacji, ale to jest moja opinia ;-) co do "ergonomii" tego szczególnego przypadku. Mimo to, życzę miłego dnia z kontynuacją w tzw. weekend

    Piotrek
  • #17
    slavo666
    Poziom 17  
    Wszystko spoko, ale te połączenia 230V chociaż zaizoluj koszulką, bo to niebezpiecznie wygląda.
    Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB
  • #19
    atek000
    Poziom 17  
    1. Trochę za dużo i za duże otwory wentylacyjne, zwłaszcza te u góry. Istnieje bardzo duże ryzyko, że coś wpadnie do środka i zrobi zwarcie.
    2. Moim zdaniem (zdaniem, a nie jestem wyrocznią) masz za blisko siebie gniazda banany. O ile będziesz korzystał z wtyczek bananowych to ok, ale zapewniam że będziesz chciał użyć gołych przewodów a wówczas nie będziesz miał miejsca aby wygodnie przykręcić/odkręcić. Standardowo w zasilaczach jest ok 19 - 20 mm.
    3. Włącznik z przodu jak najbardziej właściwe. Jeżeli położysz zasilacz na półkę i jeszcze postawisz coś obok a często jeszcze na wierzch coś rzucisz to nie musisz przesuwać aby włączyć/wyłączyć.
    4. Aby mieć więcej miejsca na przednim panelu to może wyższa obudowa, a może w pionie? Takie luźne przemyślenia. Albo włącznik max na lewo, jak najbliżej ładowarka, potencjometry w pionie (V na górze i A pod spodem) a banany na prawo także w pionie i masz lepszy dostęp.

    Pamiętaj że to tylko sugestie i uwagi ode mnie, to Ty będziesz używał i to dla ciebie ma być wygodnie. Masz wielkiego plusa ode mnie choćby za sam fakt wykonania, wprowadzenia pomysłu w życie. Zdobyłeś doświadczenie którego byś nie miał tylko czytając teorię. Komentarzy nie traktuj jako krytykę bo spora część tylko krytykujących to malkontenci piszący co oni by zrobili ale brak im odwagi i zapału any swoje pomysły wykonać, istnieją tylko na papierze a najczęściej tylko w głowie.

    Pomysł i wykonanie szybkiego, taniego i funkcjonalnego zasilacza zasługuje na oklaski. Z doświadczeniem zdobytym przy tym projekcie następny będzie dużo lepszy bo mam nadzieję że będzie kiedyś kolejny zasilacz i/lub kolejne projekty.
  • #20
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    atek000 napisał:
    Moim zdaniem (zdaniem, a nie jestem wyrocznią) masz za blisko siebie gniazda banany.

    Zgadza się, do użytku z wtykami ok. jak zakręcamy trochę brak miejsca (chyba że ma się przewody "zarobione" końcówkami widełkowymi). Popełniłem ten sam błąd.
    atek000 napisał:
    Włącznik z przodu jak najbardziej właściwe.

    I ergonomiczne przy okazji. Tu mój zasilacz "popełniony" na zestawie miernik panelowy+przetwornica ze sklepiku elektrody. Wykorzystałem walający się po kątach zasilacz CB(uszkodzony) 13,8V/10A.
    Wykorzystana obudowa+trafo, dołożony solidny mostek prostowniczy i kondensator 22000uF/63V. Uzwojenia dało się spiąć tak, aby po filtracji mieć 32V.

    Modułowy zasilacz 24V/1.5A z wyjściem USB
    Panel trochę się zużył podczas użytkowania :D, i te uparcie wyskakujące z zatrzasków oprawki do LED :-(
  • #23
    398216 Usunięty
    Poziom 43  
    ArturAVS napisał:
    te uparcie wyskakujące z zatrzasków oprawki do LED
    Kropelka "Kropelki" załatwi problem.
  • #24
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Zasilacz był zbudowany z chęci przetestowania tego zestawu (mierni+przetwornica) tak na szybko. Gdybym go teraz składał, to bym wykorzystał frezarkę CNC i ploter laserowy będące na stanie. W sumie rzadko go używam, głównie jako ładowarkę do wszelkiego rodzaju akumulatorów.